Firma Mirbud jako jedyna złożyła ofertę w przetargu na budowę i utrzymanie dróg na terenie podwarszawskich Marek w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Miasto chce poprawić jakość czterech ciągów komunikacyjnych: Karłowicza-Sobieskiego-Modrzewiowej, Granicznej, Lisa-Kuli i Mickiewicza. Jest przygotowane do inwestycji, jednak finansowanie – a koszt jest niemały – chce rozłożyć na wiele lat. Stąd decyzja o realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym.
Wcześniej Marki prowadziły już dwa postępowania w tej sprawie – w pierwszym nie było ofert, drugie zostało unieważnione przed upływem terminu składania ofert z uwagi na trudności z publikacją ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. – Decyzja o unieważnieniu podyktowana była dbałością o zachowanie należytej staranności w prawidłowym prowadzeniu postępowania – tak, aby wykonawcy mieli pewność, że postępowanie nie jest obarczone wadą mogącą wpłynąć na jego ważność – tłumaczył naszemu portalowi Dariusz Pietrucha, zastępca burmistrza Marek.
Budżet przekroczony, ale będzie analiza
Dziś upłynął termin składania ofert w trzecim przetargu. Wpłynęła jedna oferta – złożył ją Mirbud. Wykonawca jest gotów wybudować a następnie utrzymywać drogi przez 18 lat za 327 mln zł. To więcej niż planowało wydać miasto – zakładany budżet inwestora to ponad 220 mln zł.
Sprawa – jak można wywnioskować z komentarza burmistrza Jacka Orycha w mediach społecznościowych – nie jest jednak przegrana. Burmistrz zwraca uwagę, że płatność nie byłaby dokonywana jednorazowo, lecz zostałaby rozłożona na 18 lat, co pozwala łatwiej udźwignąć wydatek, a same płatności rozpoczęłyby się dopiero po zakończeniu prac budowlanych, na które wykonawca miałby trzy lata.
Przede wszystkim jednak burmistrz zwraca uwagę na efekt w postaci wybudowania i udrożnienia kluczowych szlaków komunikacyjnych w mieście. Jak zapowiada, teraz zostanie przeprowadzona analiza oferty, a po niej zostanie podjęta decyzja dotycząca ewentualnego zawarcia umowy.
Celem planowanego PPP jest m.in. ułożenie na wspomnianych ciągach drogowych nowej nawierzchni wraz z chodnikami, ścieżkami rowerowymi, czy zatokami autobusowymi, a także wykonanie odwodnienia tych dróg. Miasto ma już zezwolenia na realizację inwestycji drogowych dla ulic planowanych do objęcia programem PPP.
Wykonawca już budował w PPP
PPP w obszarze dróg w Polsce to wciąż nowy kierunek. Warto odnotować, że Mirbud, który jest zainteresowany budową dróg w tej formule w Markach, ma już w sowim portfelu podobny projekt – mowa o budowie dróg w formule partnerstwa na terenie Wałcza. Kontrakt był zawarty w 2022 roku, a budowa zakończyła się jesienią 2024 r. w przypadku Wałcza okres utrzymania wynosi 9 lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.