Południowa obwodnica Olsztyna została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 co zwiększa prawdopodobieństwo jej realizacji. Teraz miasto oczekuje na kolejną drogę, obwodnicę północną. Prezydent miasta spotkał się z samorządowcami w sprawie ugody dotyczącej tej drogi.
Głównym powodem, dla którego obie obwodnice są niezbędne, jest tranzyt w stronę Rosji, który przebiega przez miasto. Zapewniona już miastu południowa obwodnica nie rozwiązuje jednak problemu. Potrzebna jest druga trasa, która ominie miejscowość od północy.
Dywity oprotestowały projekt
Sprawę opisuje na swoim blogu Piotr Grzymowicz, prezydent miasta Olsztyna. „Od lat mówiliśmy o obwodnicy północnej, czego efektem było zaangażowanie finansowe miasta w jej projekt. Projekt powstał, ale obwodnica niestety nie, bo jej budowa została skutecznie oprotestowana przez mieszkańców Dywit. Nie chcę tego komentować, ale pewne jest to, że minęły kolejne lata, a problem pozostał nierozwiązany.”
Prezydent zorganizował spotkanie z samorządowcami. Jak podaje na swoim blogu, przeprowadzone rozmowy były konstruktywne i ma nadzieję, że do podpisania porozumienia dojdzie niedługo. Dalszym etapem ma być przeanalizowanie różnych wariantów budowy drogi. Ostatecznie może ona omijać miasto od wschodniej jaki zachodniej strony. Niestety każda opcja niesie ze sobą problemy. Jedna może spowodować konflikty społeczne, a druga będzie droższa i trudniejsza w realizacji z uwagi na trudny teren.
Południowa obwodnica w toku
W sierpniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę pierwszego odcinka południowej obwodnicy Olsztyna. Ta część trasy będzie miała ok. 10 km długości, a jej wykonaniem zajmie się konsorcjum firm Intercor i Most. Droga leży w ciągu DK-16. Cena inwestycji opiewa na 387,5 mln zł. Na realizację zadania wykonawca ma 28 miesięcy co oznacza, że pierwszą częścią południowej obwodnicy Olsztyna pojedziemy w 2018 roku. Oferent, który wygrał przetarg zapewnia 10 lat gwarancji.
Droga, leżąca na terenie gmin Gietrzwałd i Stawiguda ominie Olsztyn od południowego zachodu. Będzie ona prowadzić od DK-16 w miejscowości Kudypy aż do drogi nr 51. Docelowo droga będzie miała przekrój dwujezdniowy. Wykonawca jest zobowiązany do budowy dróg serwisowych, urządzeń ochrony środowiska i obiektów inżynierskich oraz do remontu wybranych dróg lokalnych.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.