GDDKiA przygotowuje się do budowy obwodnicy Olsztyna. Przez brak środków nie powstanie na razie ważny dla miasta węzeł Szczęsne na DK-53. – Będzie niedobrze, jak go nie będzie. Nie wierzę, że jeśli nie teraz, to kiedykolwiek potem powstanie – nie ukrywa Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Zamierzenia drogowców nie ułatwią dojazdu do lotniska w Szymanach i utrudnią rozbudowę układu komunikacyjnego, planowanego przez stolicę województwa warmińsko-mazurskiego.
GDDKiA prowadzi teraz przetarg na budowę blisko 15-kilometrowego odcinka obwodnicy Olsztyna pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe. W przetargu do zamawiającego wpłynęło dziewięć ofert. Najtańszą złożyła firma Bilfinger Infrastructure, która chce realizować prace za blisko 550 mln zł. Nie wybrano jeszcze najkorzystniejszej oferty i nie zawarto jeszcze umowy.
Samorząd Olsztyna ma zastrzeżenia co do zakresu inwestycji, a zwłaszcza braku węzła Szczęsne, który miał powstać na przecięciu z drogą krajową nr 53. – GDDKiA, ogłaszając przetarg na budowę części obwodnicy od Tomaszkowa do Wójtowa, zawarła w specyfikacji zapisy zadania z zakresu „przeprojektuj i buduj”. Jednocześnie stwierdziła, że nie ma pieniędzy na budowę węzła Szczęsne – mówi Piotr Grzymowicz, prezydent miasta.
Brak tego węzła krzyżuje wiele planów miasta. – My nie będziemy budować naszych dróg w pole, nikt zresztą nie dałby nam na to pieniędzy. A z tych nowych dróg miałoby też być dowiązanie do nowej zajezdni autobusowej, która planowana jest na Pieczewie – wskazuje prezydent Grzymowicz.
Wyświetl większą mapę
Węzeł jest też ważny z punktu widzenia
powstającego lotniska w Szymanach. – Samorząd województwa powinien być tym zainteresowany i wspomagać też budowę obwodnicy w kontekście konieczności budowy węzła Szczęsne, służącego komunikacji z DK-53 w kierunku Szyman. Będzie niedobrze jeśli ten węzeł nie powstanie. Pozostanie nam korzystać ze starej drogi – żeby dostać się na lotnisko, trzeba będzie poświęcić dużo więcej czasu – podkreśla Piotr Grzymowicz.
Prezydent Olsztyna nie ma złudzeń co do konieczności lobbingu na rzecz bardziej rozbudowanego układu drogowego. – GDDKiA mówi, że kiedyś – później – ten węzeł wybuduje. Nie wierzę jednak, że jeśli nie teraz, to kiedykolwiek potem powstanie – wskazuje Piotr Grzymowicz.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.