W Niemodlinie na obwodnicę czekają od lat. Teraz, gdy została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. jej wizja jest wyraźniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Trwa już budowa obwodnicy Nysy i na pierwszy plan wychodzą przygotowania kolejnych inwestycji w województwie opolskim. Jednym z miast, które starają się o trasę odciążającą ruch w centrum, jest Niemodlin. – Walka o budowę obwodnicy trwa od wielu lat – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Artur Pieczarka z Urzędu Miasta w Niemodlinie.
Odkładana inwestycja
Projekt gotowy do realizacji był już w 2012 r. Okazało się jednak, że planowana obwodnica niesie za sobą zbyt duże wydatki i przez wiele lat jej wizję odkładano. Ostatnie decyzje rządu i wydarzenia, jakie miały miejsce w Niemodlinie, pozwalają wierzyć, że droga powstanie na pewno, i to w najbliższych latach. – Rząd zatwierdził niedawno Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 i nasza inwestycja znajduje się w załączniku nr 1 – tłumaczy Artur Pieczarka. – Niedawno odbyła się też sesja rady miejskiej, podczas której dyrektor oddziału GDDKiA w Opolu przedstawił radnym, na jakim etapie znajduje się cała inicjatywa. Wydaje się, że kroków podjęto na tyle dużo, że procedura nie będzie wstrzymana i obwodnica powstanie – dodaje.
Potrzebne zmiany w projekcie
GDDKiA zna już budżet, jakim będzie dysponować inwestycja w Niemodlinie. 248 mln to jednak zbyt mało, by droga mogła wyglądać tak, jak wcześniej planowano, dlatego projekt musi zostać zoptymalizowany. – Podstawowa zmiana to budowa obwodnicy jednopasowej w miejsce pierwotnie projektowanej dwupasowej. Teraz na połowie długości będzie przekrój 2+1, czyli odcinki na zmianę po około 1,5 km każdy – wyjaśnia Michał Wandrasz z opolskiej GDDKiA. – Zamiast trzech węzłów drogowych powstaną ronda turbinowe. Ponieważ rezygnujemy z węzłów wielopoziomowych, droga będzie przebiegała niżej niż zakładano. Zmniejszy się więc ilość ekranów akustycznych. Pas drogowy będzie węższy, a więc mniej będzie wykupywanych gruntów. Zrezygnujemy też z budowy parkingów – dodaje.
Sytuacja Niemodlina przypomina losy obwodnicy Nysy. Tam również dokonano zmian oszczędnościowych i dziś prace idą pełną parą. – Gdyby nie optymalizacja to temat przeciągnąłby się na kolejne lata – podkreśla Artur Pieczarka z niemodlińskiego ratusza. Dodajmy, że zmian w projekcie będzie musiał dokonać wykonawca inwestycji. Tego zgodnie z planem poznamy w 2017 r.
Trasa poprawi bezpieczeństwo
Według GDDKiA rozpoczęcie budowy nastąpi wiosną 2019 r., a oddanie drogi do użytku w 2021. Miasto liczy jednak, że wszystko potoczy się szybciej. – Wierzymy, że to będzie przed 2020 r. Chcemy, żeby budowa się jak najszybciej rozpoczęła i zakończyła, gdyż dla mieszkańców jest bardzo ważnym tematem – tłumaczy Artur Pieczarka. – Obwodnica podniesie nam bezpieczeństwo ruchu w centrum, przez które teraz przebiega DK-46. Wzrastający ruch, w tym ciężki transport tworzy ogromne natężenie. Zdarzały się też wypadki – dodaje.
Czynnik gospodarczy
Obwodnica jest dla Niemodlina tak ważna inwestycją również ze względu na czynnik gospodarczy. Na jednej z działek niedaleko planowanego przebiegu trasy znajduje się Podstrefa Niemodlin Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Droga podniesie więc atrakcyjność terenów inwestycyjnych i ułatwi dojazd do autostrady A4.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.