Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) oddała do użytku nową, 8,5-kilometrową obwodnicę miasta Nová Paka w ciągu drogi I/16 w kraju hradeckim. Blisko trzyletnia budowa kosztowała 1,6 mld czeskich koron, czyli około 278,396 mln zł.
To jednak nie koniec inwestycji w regionie hradeckim i pardubickim. ŘSD buduje tam również m.in. obwodnicę Náchodu, północno-wschodnią obwodnicę Pardubic oraz ponad 60 kilometrów autostrady D35.
30 lat oczekiwań
Podczas otwarcia obwodnicy, czeski minister transportu Martin Kupka nie krył zadowolenia z zakończenia inwestycji, która była wyczekiwana przez lokalną społeczność od wielu lat.
– Trzydzieści lat oczekiwania dobiegło końca: Nová Paka, przez którą codziennie przejeżdża nawet 20 000 samochodów, w końcu doczekała się obwodnicy. Osiem i pół kilometra nowej drogi z Pragi w kierunku Karkonoszy przyspieszy połączenie, odciąży kierowców, uspokoi miasto i inne gminy oraz przyczyni się do bezpieczniejszego transportu. Budowa jest finansowana zarówno z budżetu państwa, jak i z funduszy europejskich – i są to naprawdę dobrze zainwestowane środki, ponieważ właśnie tego oczekują mieszkańcy od państwa. Budujemy obecnie prawie 80 kilometrów nowych dróg klasy I i 200 kilometrów autostrad w całym kraju – powiedział szef resortu.
Obwodnica zaczyna się w kierunku Jičína przed Kumburskim Újezdem. Kontynuuje się między Novą Paką a nowopackimi częściami Heřmanic i Štikov. Łączy się z drogą I/16 w Vidochovie. Obejmuje 16 mostów, z których najważniejszym jest estakada o długości 438 metrów nad wąwozem Štikov. Zbudowano również stalowy most nad linią Nová Paka – Ostroměř. Na trasie znajdują się ponad cztery kilometry ekranów akustycznych. Wykonawca musiał również zmierzyć się ze złożonymi warunkami geologicznymi, na przykład gleba użyta do budowy musiała zostać wzmocniona poprzez wapnowanie.
Dyrekcja Dróg i Autostrad wskazuje również, że ze względu na nierówny teren budowa jest jedną z najbardziej wymagających obwodnic czeskich miast. Konieczne były rozległe wykopy, w tym kontrolowane odstrzały skał. Dzięki temu usunięto przeszkody skalne i przygotowano podłoże pod budowę. Obwodnica jest jedną z największych inwestycji drogowych w regionie od kilkudziesięciu lat. Nová Paka to pierwsza brama w Karkonosze na trasie z Pragi i strategiczne połączenie między fabrykami samochodów Škoda Auto w Mladej Boleslav i Vrchlabí.
Kolejne inwestycje w regionie
ŘSD przygotowuje też ośmiokilometrową obwodnicę Horki i Staré. Badania geotechniczne zostaną zakończone w tym roku. Budowa powinna rozpocząć się w 2030 roku, a jej szacowany koszt to 1 miliard koron czeskich.
W kraju hradeckim ŘSD buduje również inną ważną obwodnicę – Náchod. Powinna ona zostać otwarta dla ruchu wiosną 2028 roku, a prace o wartości 3,2 miliarda koron czeskich rozpoczęły się w marcu.
W krajach hradeckim i pardubickim ŘSD odda w tym roku do użytku 30 kilometrów autostrady D35, w tym obwodnicę Vysoké Mýto, a oprócz D35, jednocześnie budowane jest 21 kilometrów autostrady D11 z Trutnova do granicy z Polską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.