Partner serwisu
Drogi i autostrady

PiS: Rządowi nie zależy na ratowaniu podwykonawców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
13-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PiS: Rządowi nie zależy na ratowaniu podwykonawców
fot. GDDKiA
Dramat polskich firm drogowych, które w roli podwykonawców pracowały przy budowie polskich dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, nie ma końca. Mimo informacji płynących ze strony rządu i GDDKiA o braku problemów z firmami podwykonawczymi, kłopoty, zdaniem posłów PiS, nabrzmiewają i wciąż są obecne.

– Setki polskich firm są na krawędzi możliwości funkcjonowania, na krawędzi możliwości wypłacania pieniędzy zatrudnionym pracownikom. To tysiące miejsc pracy – zwraca uwagę Andrzej Adamczyk. Przypomina on niedawną blokadę drogi w okolicach Korzeńska, która miała związek z budową trasy ekspresowej S5 z Wrocławia do Poznania. 128 przedsiębiorców nie otrzymało należnych pieniędzy za realizację inwestycji.

Budową odcinka drogi S5 na wysokości Korzeńska zajmowała się firma Alpine Bau, która upadła i została wyrzucona z budowy. – Sąd handlowy w Wiedniu prowadzi proces upadłościowy i uznał wierzytelności ponad 120 polskich przedsiębiorstwa, ale GDDKiA odmawia w imieniu rządu wypłacenia pieniędzy, mimo to, że Alpine Bau zdeponowała w GDDKiA 47 mln zł w gotówce tytułem zabezpieczenia, 60 mln przejściowych świadectw płatności o 20 mln zł za roboty w toku. To wierzytelności Alpine Bau po stronie GDDKiA. Dzisiaj słyszymy, że te pieniądze nie mogą być wypłacone – mówi poseł.

Nie jest to jedyny przykład i przypadek takich praktyk. 11 listopada na drodze krajowej nr 16 między Biskupcem a Borkami Wielkimi protestowali przedsiębiorcy budujący tę trasę, której generalnym wykonawcą również była firma Alpine Bau. Protestujący przez pół roku nie otrzymują wynagrodzeń. – Tym, który powinien im zapłacić jest Alpine Bau, niestety firma zbankrutowała i GDDKiA nie chce przejąć odpowiedzialności za te zobowiązania, które stworzyła Alpine Bau na rzecz zamawiającego – tłumaczy poseł Jerzy Szmit.

Szmit przypomina, że już w marcu zeszłego roku posłowie spotkali się po raz pierwsze ze zdesperowanymi firmami pod siedzibą GDDKiA. Wówczas pokrzywdzeni przedsiębiorcy mówili, że nie dostali pieniędzy za wykonane prace i dostarczone usługi. Poseł oznajmia, że wielokrotnie upominano rząd i GDDKiA o stworzenie ustawy, która miała ograniczyć te nieprawidłowości i umożliwić wypłaty.

– Niestety, okazuje się, że to, co jest przekazywane jako wielki sukces GDDKiA, nie jest prawdą. Warto jest pamiętać o tym, ze GDDKiA nie chce respektować prawa międzynarodowego. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Europejskiej 1346/2000, zobowiązania w przypadku ogłaszania upadłości są przenoszone przez granice – nie trzeba w każdym kolejnym państwie ogłaszać upadłości i dochodzić przez sąd należnych pieniędzy. I to mówi wprost artykuł 17 tego rozporządzenia mimo jednoznacznych interpretacji w tej sprawie – wyjaśnia poseł.

Poseł Adamczyk przypomina, że 31 października przewodniczący klubu Pis wystosował do ministra transportu pismo z zaproszeniem na rozmowy w sprawie podwykonawców, którym nie wypłacono należności za wykonane prace przy budowie dróg w Polsce. – Mimo upływu 14 dni minister nie odpowiedział. Z tego miejsca apeluję do Sławomira Nowaka – niech Pan minister odpowie na zaproszenie klubu PiS, niech ma odwagę spotkać się i rozmawiać o problemie polskich podwykonawców. Jesteśmy przekonani, że dyskusja i debata może ten problem rozwiązać – apeluje poseł.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5