Partner serwisu
Drogi i autostrady

PKD w sprawie należności za budowę autostrad: leczyć chorobę, a nie uśmierzać ból

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
27-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polski Kongres Drogowy

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PKD w sprawie należności za budowę autostrad: leczyć chorobę, a nie uśmierzać ból
fot. GDDKiA
W dniu 26 czerwca, gdy sejm rozpatrywał rządowy projekt ustawy, mającej zapewnić zapłacenie należności podwykonawcom kontraktów autostradowych Polski Kongres Drogowy przesłał na ręce marszałek Ewy Kopacz list postulujący systemowe uregulowanie warunków dla prowadzenia inwestycji drogowych. „Jeśli jest poważny stan zapalny w organizmie, to trzeba go zwalczyć, a nie sięgać po środki chwilowo uśmierzające ból” – czytamy w dokumencie.

Zdaniem PKD, udzielenie pomocy przedsiębiorcom, którzy bez swojej winy znaleźli się w dramatycznej sytuacji, z powodu niepłacenia należności przez generalnych wykonawców kontraktów na budowę dróg krajowych, jest celowe i uzasadnione względami ekonomicznymi i społecznymi. Ustawa może uratować wiele miejsc pracy i pomoże zachować potencjał branży drogowej. Jednakże takie doraźne działanie, na które wpłynęły protesty i groźba dalszych opóźnień w budowie dróg, nie likwiduje przyczyn problemów, co oznacza, że one wkrótce powrócą.

 

Konieczna jest systemowa zmiana warunków prowadzenia inwestycji drogowych. Bo to właśnie niewłaściwie funkcjonujący system zamawiania robót i zawierania umów z wykonawcami ma wmontowany mechanizm wpędzania w problemy firm wykonawczych, podwykonawców, usługodawców i dostawców. To ten właśnie mechanizm stanowi fundament perturbacji na rynku budowlanym i zagrożenia istnienia dla wielu firm i co najmniej kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy.

 

Zasadniczą częścią tego mechanizmu jest prawo zamówień publicznych i praktyka jego stosowania przez zamawiającego czyli urząd Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w tym szczegółowe zapisy umów z wykonawcami. Złe prawo nie działa jedynie na niekorzyść wykonawców, także zamawiający ma w wielu przypadkach skrępowane ręce, zwłaszcza przy inwestycjach finansowanych z środków Unii Europejskiej. Każde zadanie jest weryfikowane pod kątem zgodności ze wstępną aplikacją, zamawiający ma ograniczone pole manewru, jeśli chodzi o możliwości dokonywania zmian i korekt, podlega także naciskom w kierunku „zagospodarowania” wszystkich dostępnych środków.

 

Tym mocniej – głosi stanowisko – PKD dopomina się o zmianę regulacji prawnych, niekorzystnych dla wszystkich stron postępowania. Najwięcej problemów przysparza utożsamienie w praktyce zawartego w ustawie pojęcia „oferty najkorzystniejszej ekonomicznie” z ofertą o najniższej cenie. Następną grupą problemów jest nierówny podział ryzyk między zamawiającym i wykonawcą (przerzucenie wszystkich na wykonawcę), a wreszcie – brak elastyczności w reagowaniu na zmieniające się uwarunkowania. W Polsce, która uniknęła recesji i mogła wpompować w inwestycje infrastrukturalne ogromne środki z Unii Europejskiej, zamiast rozwoju całej branży drogowej, mamy upadłości firm, desperację podwykonawców nie mogących doczekać się zapłacenia należności, opóźnienia sztandarowych inwestycji.

 

Zmiany, które PKD uważa za absolutnie konieczne to zabronienie stosowania najniższej ceny jako jedynego kryterium przy rozstrzyganiu przetargów na prace projektowe i nadzór, wprowadzenie minimalnej wartości zamówienia, powyżej której obowiązkowe jest badanie wiarygodności oferentów z zachowaniem szczególnych procedur, zapisanie w ustawie obowiązku szczegółowego badania ceny pod kątem stosowania cen rażąco niskich w przypadku gdy odbiega od kosztorysu inwestora o określoną wielkość (np. 15 procent), zabronić w ustawie umownych zapisów nakazujących Wykonawcom wykonywanie dodatkowych prac w ramach Zaakceptowanej Ceny Kontraktowej, wykluczyć możliwość tzw. „handlu referencjami” przez wyłączenie pewnego typu zamówień z możliwości „polegania na potencjale innych podmiotów” oraz wprowadzić indeksację wysokości umów w zależności od zmian cen surowców i materiałów.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Drogi i autostrady

GDDKiA: Obecnie podpisywane umowy dobrze zabezpieczają podwykonawców

Leonard Dolecki 30 kwietnia 2018

Multiconsult Polska: Problemy związane z roszczeniami dopiero przed nami

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5