Partner serwisu
Drogi i autostrady

Północna obwodnica Olsztyna. Dominuje wariant zachodni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
10-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Północna obwodnica Olsztyna. Dominuje wariant zachodni
fot. Google Maps
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała wyniki ankiety dotyczącej przebiegu planowanej północnej obwodnicy Olsztyna. Większość uczestników opowiada się poprowadzeniem trasy po zachodniej stronie stolicy Warmii i Mazur. Władze miasta biją na alarm, że to wiązałoby się ze znaczną ingerencją w Las Miejski.

Trwa opracowywanie studium korytarzowego dla budowy północnej obwodnicy Olsztyna wraz z budową obwodnicy Dywit. Trakt ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 51. Do 30 kwietnia zainteresowani mieli możliwość składania swoich opinii, uwag i wniosków. Łącznie swoją opinię wyraziło nieco ponad 3,5 tys. osób. Prawie 90 proc. z nich popiera realizację inwestycji, a przeciwnych jej jest zaledwie 2,16 proc.

Jedną z kluczowych decyzji, przed jaką stoją teraz drogowcy jest wskazanie, po której stronie – wschodniej czy zachodniej – trasa ma omijać Olsztyn. Z ankiet wynika, że ponad 48 proc. uczestników badania wskazało korytarz zachodni, niemal 33,6 proc. korytarz wschodni, a 18 proc. nie ma zdania na ten temat. Jak informuje GDDKiA, preferencje mieszkańców zostaną uwzględnione w kryterium społecznym analizy porównawczej wariantów trasy, która zostanie wykonana w ramach studium korytarzowego. Wyniki tej analizy będą podstawą wyboru optymalnego korytarza przebiegu obwodnic Olsztyna i Dywit. Kompletna dokumentacja studium korytarzowego ma być przedstawiona do końca III kwartału. Natomiast w ostatnim kwartale 2022 wskazany zostanie korytarz obwodnicy, który będzie podlegał dalszej analizie.

fot. GDDKiA
W ocenie władz Olsztyna wybór zachodniego wariantu przebiegu trasy jest nie do zaakceptowania przede wszystkim ze względów przyrodniczych. To rozwiązanie byłoby związane ze znaczną ingerencją w Las Miejski, który, jak podkreślają urzędnicy, jest unikalny w europejskiej skali. To jeden z największych kompleksów leśnych w granicach administracyjnych miasta na naszym kontynencie. Fragmentami las ma charakter parkowy, a niektóre drzewostany mają ok. 140 lat. W jego obrębie są położone ścisłe rezerwaty przyrody: Mszar i Redykajny. Co jeszcze podkreślają władze miasta, w sytuacji przyśpieszenia niekorzystnych zmian klimatycznych ma dla Olsztyna kapitalne znaczenie: oczyszcza powietrze, produkuje tlen, schładza w upały masy powietrza oraz zatrzymuje wilgotności w powietrzu i glebie.

fot. GDDKiA
Proponowany przebieg trasy po zachodniej stronie Olsztyna naruszy jednolitość Lasu Miejskiego. Konsekwencją będzie znaczące zaburzenie jego charakteru i wszystkich powiązanych ze sobą funkcji przyrodniczych, ekologicznych czy społecznych. A to będzie oznaczać zniszczenie jego walorów i wartości. – Stoję na stanowisku, że na terenie Lasu Miejskiego Olsztyna powinna znajdować się tylko infrastruktura naturalna lasu. Zaapelowałem do przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wzięcie pod uwagę wszystkich naszych argumentów w trakcie ustalania ostatecznych korytarzy obwodnicy – przekazał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Poza aspektami przyrodniczymi, przewagą wariantu wschodniego jest otwarcie kolejnych terenów przemysłowych stolicy Warmii i Mazur. Obwodnica ma się zaczynać w pobliżu Spręcowa. Wariant zachodni kończyłby się w rejonie ronda w Kudypach, natomiast wschodni na węźle na S-16 przy wylocie z Olsztyna w kierunku Mrągowa. Budowa trasy miałaby się zacząć w 2029 roku i potrwać ponad dwa lata. Po wytypowaniu korytarza, wykonawca opracuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe oraz materiały do wydania decyzji środowiskowej. Obwodnica będzie miała ok. 20 km długości.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Elżbieta Pałys 06 września 2023

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Stalowa Wola z drogimi ofertami na projekt rozbudowy Trasy Podskarpowej

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5