W tym tygodniu doszło do podpisania umowy między GDDKiA a konsorcjum firm Intercor z Zawiercia oraz Most z Sopotu na budowę pierwszego odcinka olsztyńskiej obwodnicy. Droga ma powstać w formule „projektuj i buduj”. Jak udało nam się ustalić, prace budowlane mogą ruszyć jeszcze w tym roku.
Początek prac wkrótce
– Według deklaracji wykonawcy rozpoczęcie robót budowlanych możliwe jest jeszcze w tym roku – informuje Karol Głębocki, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w GDDKiA. Jednak jak zaznacza, prace nie rozpoczną się na całym odcinku. W pierwszym etapie inwestycji wykonawca określi, w jakim zakresie będzie zamierzał wprowadzić zmiany w dokumentacji, a tam, gdzie nie będzie ich wprowadzał, rozpocznie już prace budowlane.
– Należy pamiętać, że inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”, gdzie do wykonawcy oprócz robót budowlanych będzie należało wykonanie dokumentacji zamiennej wielobranżowej węzłów w zakresie projektu budowlanego oraz dokumentacji zamiennej w zakresie ewentualnej zmiany sposobu wzmocnienia podłoża i umocnienia skarp, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji – dodaje.
Wyczekana obwodnica
Jak informowaliśmy ostatnio, olsztynianie wreszcie doczekają się obwodnicy.
Walka o nią trwała zacięcie już od 1999 roku. Wówczas podpisane zostały pierwsze porozumienia, których finałem miała być budowa trasy omijającej Olsztyn. W międzyczasie jej powstanie było wielokrotnie zagrożone, głównie ze względu na finansowanie. Nie brakowało apeli do parlamentarzystów, blokad i kartek pocztowych wysyłanych przez mieszkańców do przedstawicieli rządu.
Obwodnica będzie drogą o statusie głównej z ruchem przyspieszonym, na której kierowcy będą mogli rozwinąć prędkość nawet do 100 km/h. Droga zlokalizowana będzie na terenie gmin Gietrzwałd i Stawiguda. Ominie ona miasto od południowego zachodu. Przebiegać będzie od drogi nr 16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi nr 51. Wykonawca wybuduje drogę o przekroju dwujezdniowym wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz urządzeń ochrony środowiska. W ramach tego zadania, na przecięciu obwodnicy z drogą nr 51 zostanie wybudowany węzeł Olsztyn
Południe.
W zamierzeniach obwodnica Olsztyna ma mieć 24,7 km. Inwestycję podzielono na dwie części. Teraz
zwycięzca przetargu na pierwszy 10-kilometrowy odcinek, będzie miał 28 miesięcy na jego zrealizowanie. W sprawie drugiego odcinka trwają już postanowienia przetargowe.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.