„Czy pamiętamy jeszcze naszą walkę o ujęcie obwodnicy w planach rządowych? Listy, naciski, protesty? Od jutra będzie to już tylko historią, bo podpisanie umowy przez GDDKiA wprowadza nas w najważniejszy etap, czyli realizację kluczowej inwestycji ostatnich lat” – pisał jeszcze kilka dni temu Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. We wtorek 18 sierpnia faktycznie, zabiegi o budowę obwodnicy można nazwać historią – zawarto umowę z konsorcjum, które zrealizuje pierwszy odcinek obwodnicy.
Budowa obwodnicy faktem
Odcinek biegnący w ciągu drogi krajowej nr 16 o długości 10 km wykona konsorcjum Intercor i Most. Wartość umowy to 387,5 mln zł, a czas na realizację przedsięwzięcia określono na 28 miesięcy. Inwestycja będzie objęta dziesięcioletnią gwarancją.
– Obwodnica naszego miasta staje się faktem. To nie była łatwa walka, ale dzięki ogromnemu zaangażowaniu i wsparciu naszych mieszkańców, a także władz regionu oraz GDDKiA, cel został osiągnięty – mówi z zadowoleniem
o podpisaniu umowy prezydent Grzymowicz.
Kilkanaście lat oczekiwań
Obwodnicę planowano już w 1999 roku, gdy podpisano pierwsze porozumienia mające skutkować budową trasy. W międzyczasie jej powstanie było wielokrotnie zagrożone, między innymi ze względu na finansowanie. Pojawiało się wiele apeli do parlamentarzystów i blokad, które po wielu latach poskutkowały.
– To ważna i długo oczekiwana inwestycja dla miasta i regionu. Życzę, żeby realizacja przebiegła bez zakłóceń, a prace skończyły się w zaplanowanym terminie – oznajmił Mirosław Nicewicz, dyrektor GDDKiA w Olsztynie.
Otwarcie trasy w 2018 roku
Obwodnica będzie realizowana w ciągu 28 miesięcy, a do tego okresu nie są wliczane okresy zimowe trwające od 15 grudnia do 15 marca. Trasa będzie posiadała dwie jezdnie, przejścia dla zwierząt, drogi techniczne, mosty oraz węzły drogowe.
Na części odcinków prace ruszą jeszcze w tym roku. W ciągu dwóch najbliższych tygodni wykonawca, konsorcjum Intercor i Most, zadecyduje, które fragmenty już można budować, a które zostaną przeprojektowane.
– Umowa została bowiem zawarta w formule „projektuj i buduj”. Dlatego możemy wnieść własne poprawki np. w związku z technologią utwardzenia podłoża albo zmiany konstrukcji węzłów – tłumaczy Piotr Jurczyk, prezes Intercor.
Szczegóły dotyczące podpisanej umowy znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.