Jeszcze w tym roku krakowski oddział GDDKiA planuje ogłosić przetarg na dokończenie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Chodzi o kontynuację prac rozpoczętych przez konsorcjum na czele z Vistalem Gdynia, z którym GDDKiA zerwała umowę.
Inwestor z końcem listopada zakończył już inwentaryzację robot wykonanych przez pierwszego wykonawcę. Zostały także zakończone roboty zabezpieczające budowę.
– Inwentaryzacja będzie jednym z dokumentów, które posłużą do określenia zakresu zamówienia publicznego, czyli przetargu na kontynuacji budowy obwodnicy – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Iwona Mikrut-Purchla, rzecznik prasowy GDDKiA w Krakowie. Jak podaje, dokumenty przetargowe są w trakcie przygotowań, a ogłoszenie przetargu jest planowane jeszcze na grudzień.
Zerwany kontrakt
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z wykonawcą obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej – konsorcjum Vistal Gdynia oraz Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych 20 października tego roku. jako powód tej decyzji wskazała niewywiązywanie się z obowiązków i opóźnienia na budowie – wykonawca nie tylko nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu, ale także nie przedstawił programu naprawczego.
Krótko przed zerwaniem umowy Vistal Gdynia złożył w sądzie wnioski o wszczęcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości (w takiej sytuacji sąd w pierwszej kolejności rozpatruje ten pierwszy – wniosek o ogłoszenie upadłości został w międzyczasie umorzony). Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych znajdowało się w restrukturyzacji już w momencie podpisywania umowy z GDDKiA.
Kontrakt na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK-73 został zawarty w listopadzie 2016 roku. Konsorcjum miało 22 miesiące na realizację inwestycji – droga miała być gotowa w czerwcu 2019 roku. Do czasu zerwania umowy zrealizowano ok. 11 proc. prac na budowie.
Wyświetl większą mapę
GDDKiA zapowiadała, że za niewywiązanie się z umowy będzie oczekiwała od konsorcjum zapłaty kary umownej w wysokości 15% wartości kontraktu. Inwestor informował też, że będzie się domagać odszkodowania za wszelkie poniesione straty. Na początku listopada GDDKiA zażądała od wykonawcy zapłaty blisko 20 mln zł tytułem zwrotu zaliczki oraz uiszczenia kar umownych związanych z odstąpieniem od umowy.
Będą rozliczenia
Obecnie, jak informuje Iwona Mikrut – Purchla, trwają przygotowania do końcowego rozliczenia robót z dotychczasowym wykonawcą, w tym do rozliczenia z podwykonawcami, usługodawcami i dostawcami zaangażowanymi przy budowie. – Działania te muszą być prowadzone z uwzględnieniem faktu otwarcia w dniu 17 listopada 2017 r. postępowania sanacyjnego wobec Vistal Gdynia – zaznacza rzeczniczka krakowskiej GDDKiA.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej będzie miała 6,9 km długości. Powstanie w ciągu trasy wiodącej z Kielc, przez Małopolskę do Jasła na Podkarpaciu.