Łódzka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o unieważnieniu postępowania przetargowego na projekt i rozbudowę drogi krajowej nr 48. Wszystkie złożone oferty przewyższały budżet inwestora.
Zmodernizowany miał zostać odcinek DK48 w Inowłodzu w powiecie tomaszowskim na odcinku od km 17+090 do km 17+800.
Postępowanie unieważnione
W kwietniu 2025 roku
minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał plan inwestycji dla rozbudowy DK48 i wówczas zapowiadał, że szacowany koszt zadania w formule Projektuj i buduj wyniesie ok. 8,1 mln zł. Ostatecznie jednak Generalna Dyrekcja zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 6 116 345,24 zł.
Wszystkie złożone w przetargu oferty zainteresowanych wykonawców okazały się być wyższe od tego budżetu. Najtańszą przedstawiło Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych na kwotę 6 435 550,06 zł. Najdroższa oferta jest natomiast o ponad półtora miliona zł większa niż planowany budżet GDDKiA. To propozycja DB Construct na 7 785 370,46 zł. Ostatnią złożyła firma DROMED Rospędek na 6 598 859,23 zł.
To sprawiło, że GDDKiA - na podstawie art. 255 pkt 3) ustawy Pzp – zdecydowała się unieważnić przetarg, ponieważ oferta z najniższą ceną przewyższyła kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na finansowanie zamówienia. Brakująca kwota to 319 204,82 zł.
Jak przekazał inwestor, zamawiający nie może zwiększyć kwoty, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, do ceny najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu.
Modernizacja Klasztornej
Droga krajowa nr 48 liczy około 200 km i prowadzi od międzynarodowej trasy E67 – S8 z Tomaszowa Mazowieckiego w kierunku wschodniej granicy Polski, kończąc się w Kocku na węźle z drogą S19 i przebiegając przez trzy województwa: łódzkie, mazowieckie i lubelskie.
W ramach rozbudowy DK48 w Inowłodzu modernizację przejść miał odcinek na ulicy Klasztornej po wschodniej stronie miasta od skrzyżowania z ulicami Łąkowa i Opoczyńska w kierunku wylotu z miasta o długości 710 metrów. Celem rozbudowy miało być stworzenie drogi klasy G o przekroju 1/2, szerokości pasów ruchu 3,5 metra oraz nośności 115kN/oś.
Ponadto zakres robót obejmować miał realizację drogi dla pieszych, przebudowę skrzyżowań, a także budowę infrastruktury towarzyszącej, tj. elementy branżowe w tym m. in. system odwodnienia, oświetlenie oraz montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu.