Po dekadzie planowania oficjalnie rozpoczęto budowę najdłuższego na świecie tunelu zatapianego. Fehmarnbelt Tunel, który połączy Danię i Niemcy, ma zostać oddany do użytku w 2029 roku. Jest to jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych w Europie, o budżecie liczącym ponad osiem miliardów dolarów.
Nietypowy projekt zostanie zrealizowany pod Cieśniną Fehmarn Belt między niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland. Ma zawierać drogę o dwóch pasach ruchu w każdą stronę oraz dwutorową linię kolejową (po jednym torze w każdą stronę). Będzie ona częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T. Dzięki inwestycji czas podróży na tej trasie skróci się z 45 minut (średni czas oczekiwania na prom), do ok. 10 minut – samochodem, lub 7 minut – pociągiem.
Konstrukcja ma mieć ok. 42 metry szerokości i 18 kilometrów długości, z czego 17,6 kilometra ma przebiegać pod wodą. Tunel ma znajdować się ok. 40 metrów pod poziomem morza, co oznacza, że będzie to jedna z najgłębiej położonych przepraw tego typu. Dodatkowo niemiecko-duński tunel zostanie ułożony z zatopionych na dnie morza prefabrykowanych segmentów, co uczyni go najdłuższą konstrukcją tego typu na świecie. Jakby tego było mało, Fehmarnbelt Fixed Link - tak brzmi oficjalna nazwa opisywanego obiektu - będzie najdłuższym połączonym tunelem drogowo-kolejowym na świecie z dwoma dwupasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi.
Każda sekcja tunelu zatapialnego będzie miała 217 metrów długości, 42 metry szerokości i 9 metrów wysokości a jej ciężar będzie liczyć sobie 73 tys. tony. Sekcje zostaną przetransportowane na miejsce za pomocą barek i umieszczone tuż pod dnem morskim. Następnie pokryte zostaną piaskiem i kamieniami.
Oprócz ułatwień w ruchu pasażerskim nowy tunel przyniesie ogromne korzyści dla ruchu towarowego, tworząc lądową trasę między Szwecją a Europą Środkową, która będzie o 160 kilometrów krótsza niż obecnie. Teraz ruch między Półwyspem Skandynawskim a Niemcami przez Danię może odbywać się promem przez cieśninę lub dłuższą trasą przez mosty między wyspami Zelandii, Fionii i Półwyspu Jutlandzkiego.
Pierwsze studium wykonalności budowy połączenia w tym miejscu pochodzi z 1996 roku. Wtedy, z uwagi na głębokość i długość cieśniny większe szanse miała opcja mostowa. Ostatecznie, ma powstać tunel o innowacyjnej konstrukcji. Prace nad projektem tunelu Fehmarnbelt rozpoczął się w 2008 roku, kiedy Niemcy i Dania zawarły ostateczne porozumienie i wybrały sposób jego realizacji. Jednak minęło ponad dziesięć lat, zanim oba kraje przyjęły niezbędne przepisy i przeprowadziły badania geotechniczne i wpływu na środowisko. Choć warto zauważyć, że droga odwoławcza w tej ostatniej kwestii jest nadal otwarta i należy się spodziewać protestów.
Prace budowlane rozpoczęły się latem po stronie duńskiej. Potrwają one kilka lat. Potem ciężar prowadzenia budowy spadnie na stronę niemiecką. Obecnie na wyspie Lolland powstaje port, a w 2021 roku rozpocznie się budowa fabryki, w której na sześciu liniach produkcyjnych ma powstać 89 masywnych sekcji tunelu zatapialnego.
Całość inwestycji ma być gotowa pod koniec rozpoczynających się za kilka miesięcy lat dwudziestych dwudziestego pierwszego wieku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.