Do 7 stycznia 2028 roku został wydłużony termin realizacji odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, w ciągu którego powstaje ponad dwukilometrowy, dwunawowy tunel. Do tej pory wydrążono ponad kilometr jednej nitki tunelu.
Chodzi o odcinek trasy Via Carpatia o długości 10,3 km. Umowa na realizację tego odcinka została zawarta w lipcu 2020 roku. Wykonawca odcinka jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona.
Wykonawca ma za zadanie wybudować dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi i 5-metrowym pasem dzielącym. W ramach kontraktu powstaną także dwa MOP-¬y Lutoryż, ¬węzeł Babica, a także obiekty inżynierskie, w tym m.in. bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową nr 106, a także dwunawowy tunel. Każda z naw tunelu ma mieć ponad 2,2 km długości.
Tunel jest drążony metodą TBM. Na potrzeby inwestycji została wykonana specjalna tracza, która wielkogabarytowym transportem, w częściach została przetransportowana na plac budowy. Samo drążenie tunelu jednak nie ruszyło zgodnie z planem.
Na budowie wykryto metan. Z uwagi na bezpieczeństwo pracowników konieczne było wstrzymanie prac i przeprojektowanie maszyny tak, by dostosować ja do drążenia w warunkach występowania gazu. To wpłynęło zarówno na koszty, jak i czas realizacji inwestycji. Inwestor przyznaje, że to okoliczności, na które wykonawca, przy zachowaniu najwyższej staranności, nie miał wpływu.
Pierwotna umowa miała wartość ponad 2,2 mld zł. Jej wartość została zwiększona o 127,8 mln zł brutto. Zmienił się także czas na ukończenie kontraktu. Początkowo założono, że tunel zostanie wykonany w ciągu 54 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. W tym wariancie budowa zakończyłaby się jesienią 2026 roku. Okres ten został wydłużony. Zgodnie z zawartym aneksem, termin na ukończenie prac to 7 stycznia 2028 r. Końcowa data nie przewiduje już wydłużania o okres zimowy 2027/2028.
Sama konstrukcja tunelu ma być gotowa – zgodnie z tzw. kamieniem milowym – ma być gotowa w kwietniu 2027 r.
Na koniec kwietnia tego roku zaawansowanie finansowe kontraktu wynosiło blisko 70 proc. Wykonawca prowadzi prace na różnych frontach. W zakresie tunelowym, drążona jest pierwsza, lewa nawa obiektu. Przed końcem maja wydrążonych było blisko 1100 metrów tunelu i ułożonych ok. 550 sztuk pierścieni tworzących obudowę tunelu.