Od dziś kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie obwodnicy Międzyrzecza. Choć inwestycja jest jeszcze w trakcie realizacji, kierowcy już teraz będą korzystali z łatwiejszego przejazdu tym fragmentem S3 w województwie lubuskim.
Zadanie polegające na budowie drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzecza jest w realizacji od listopada 2014 roku. Kontraktowy termin ukończenia zadania to czerwiec 2017 roku. – Inwestycja jest wciąż w realizacji – podkreśla Anna Jakubowska, rzeczniczka zielonogórskiej GDDKiA. – Ukończone zostały prace na ciągu głównym i na węzłach skrajnych, czyli północnym i południowym. To pozwala na puszczenie ruchu po obu jezdniach – informuje.
Jak wyjaśnia naszemu portalowi przedstawicielka inwestora, ruch po obu jezdniach zostanie puszczony na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu. Cały czas prowadzone będą bowiem prace na środkowym węźle: Międzyrzecz Zachód (w miejscu przecięcia obwodnicy z drogą wojewódzką nr 137), który na razie nie będzie dostępny dla kierowców. Realizowane będą także roboty poza ciągiem głównym.
– To ciągle jest plac budowy i nie jest wykluczone, że na krótki czas znowu pojawią się zmiany i np. nowa jezdnia zostanie chwilowo zamknięta na potrzeby wykonania pewnych czynności – tłumaczy Anna Jakubowska.
Obwodnica Międzyrzecza ma długość 6,37 km. Jej pierwszy etap – jedna jezdnia – został zrealizowany w latach 2004-2006. Trwa dobudowa drugiej, zachodniej jezdni. Kontrakt na jej wykonanie, zawarty z Budimeksem, jest wart 102 mln zł.
Obwodnica Międzyrzecza omija miasto Międzyrzecz od zachodu. W całości przebiega po terenach niezabudowanych. Dobudowywana właśnie druga jezdnia będzie miała szerokość 10 m, w tym opaskę wewnętrzną o szerokości 0,5 m, dwa pasy ruchu w jednym kierunku każdy po 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Od istniejącej jezdni będzie ją dzielił pas rozdziału, którego szerokość waha się od 4,5 do 7 m.
W ramach realizowanego zadania zaplanowano 6 obiektów inżynierskich, w tym m.in. równoległy do istniejącego w ciągu obwodnicy 300 –metrowy most nad linią kolejową Wierzbno – Rzepin, drogą powiatową nr 11559 i rzeką Obra, a także równoległy do istniejącego wiadukt nad drogą wojewódzką nr 137.
Na terenie województwa lubuskiego znajduje się najdłuższy fragment drogi ekspresowej S3 prowadzącej od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin do granicy z Czechami – to aż 184 km. Obecnie w realizacji znajdują się także: druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego (11,6 km), druga jezdnia na odcinku Sulechów – Nowa Sól (44 km) oraz odcinek od Nowej Soli do Kaźmierzowa (33,3 km).