Zakończył się etap projektowy dla realizacji drogi ekspresowej między Sokołowem Małopolskim a Jasionką. Do wojewody podkarpackiego wpłynął wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Inwestycja będzie polegała na budowie drugiej jezdni.
Prace - po wydaniu zezwolenia – obejmą odcinek liczący blisko 14 km. Inwestycję na zlecenie GDDKiA realizuje Strabag. Roboty budowlane powinny ruszyć w I połowie 2024 r. i zakończyć się w III kwartale 2026 r.
Droga między Sokołowem a Jasionką obecnie ma przekrój 2+1. Docelowo ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym i poboczami. Druga jezdnia będzie dobudowywana na początkowym odcinku za Sokołowem do Stobiernej po zachodniej stronie istniejącej jezdni, a na dalszym – do Jasionki, po wschodniej stronie.
Do dwujezdniowego trzeba będzie dostosować obiekty inżynierskie i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powstać ma m.in. licząca ponad 155 m estakada w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty oraz dwa przejazdy gospodarcze. Wspomniana estakada w Nienadówce będzie przebiegała w bliskiej odległości od kościoła. W tym miejscu konieczne będzie spełnienie, gdyż neogotycki obiekt sakralny jest objęty ochroną. Wykonany zostanie także przezroczysty ekran, który pozwoli wyeksponować zabytek.
Wykonawca będzie zobowiązany do wybudowania czterech przejść dla zwierząt średnich i tylu również dla zwierząt małych, a także ośmiu przejść dla płazów. Wykonane zostaną także ekrany akustyczne i zbiorniki retencyjne.
Rozbudowany zostanie także - z myślą o przyszłej lokalizacji stacji paliw – MOP Stobierna (kierunek Lublin). Istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy DK-19 w Stobiernej (kierunek Rzeszów) zostanie skomunikowana z drogą ekspresową.
Przebudowy nie wymagają natomiast węzły drogowe: Sokołów Małopolski Północ, Sokołów Małopolski i Jasionka, które od razu budowane były w docelowym przekroju.
Ten odcinek drogi jest ważny m.in. dla dojazdów do portu lotniczego w Jasionce pod Rzeszowem.
Droga Sokołów – Młp. – Jasionka to jeden z odcinków, na którym przekrój 2+1 będzie likwidowany, a w jego miejsce droga zostanie rozbudowana do pełnego przekroju dwujezdniowego. Przekrój jednojezdniowy z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania był przez pewien czas uważany za bardziej ekonomiczne rozwiązanie tam, gdzie ruch nie uzasadnia budowania od razu drogi dwujezdniowej. W ostatnim czasie jednak
GDDKiA odchodzi od tych rozwiązań. Drogi o takim przekroju – jak wskazuje GDDKiA odwołując się do doświadczeń – są uważane za bardziej niebezpieczne dla użytkowników.