Partner serwisu
Drogi i autostrady

Topnieją pieniądze na drogi samorządowe. W 2018 roku o 300 mln mniej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RyenkInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Topnieją pieniądze na drogi samorządowe. W 2018 roku o 300 mln mniej
fot. Djenan, flickr.com, CCA
Na początku grudnia Rada Ministrów uchwaliła nowy budżet finansowania Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016- 2019. Początkowo w 2018 roku na ten cel miało zostać przeznaczone 1,1 mld zł, jednak według nowego rozporządzenia będzie to o 300 mln mniej, czyli 800 mln zł.

Program dotyczący tzw. schetynówek został ustanowiony 8 września 2015 roku. Dotyczył on lat 2016-2019 i przewidywał wydanie w tym czasie na drogi gminne i powiatowe w całym kraju 4 mld zł. Następnie kwota ta została podzielona na poszczególne województwa biorąc pod uwagę trzy czynniki: drogowy (udział danego województwa w sieci dróg w kraju), ludnościowo-powierzchniowy (udział ludności danego województwa w ludności kraju oraz udział powierzchni danego województwa w powierzchni kraju) oraz wyrównawczy (stosunek wartości przeciętnej ogólnokrajowej PKB na mieszkańca oraz wartości PKB na mieszkańca w danym województwie).

Początkowo rozkład środków wyglądał następująco:
 
Zgodnie z uchwałą z 16 grudnia 2016 roku całkowita kwota przeznaczona na te inwestycje została zmniejszona do 3,8 mld zł, czyli od tej przeznaczonej na rok 2017 odjęto 200 mln zł.

Sytuacja powtarza się w roku bieżącym. 5 grudnia Rada Ministrów zatwierdziła uchwałę, zmieniające uchwałę z 2015 roku, według której na lata 2016-2019 na drogi samorządowe przeznaczone zostanie 3,5 mld zł. Oznacza to, że rząd w 2017 roku na schetynówki wyda 800 mln zł, czyli o 300 mln zł mniej niż planowano. W przypadku województw kwoty zmienią się następująco:
 
Różnica między starym planem, a nowym wynosi po kilkanaście milionów na region. Ostatecznie województwa w 2018 roku otrzymają mniej o: dolnośląskie (17,5 mln zł), kujawsko-pomorskie (18,3 mln zł), lubelskie (22,7 mln zł), lubuskie (13, mln zł), łódzkie (18,6 mln zł), małopolskie (21,5), mazowieckie (28,7 mln zł), opolskie (12,2 mln zł), podkarpackie (18,9 mln zł), podlaskie (17,8 mln zł), pomorskie (16,4 mln zł), śląskie (20,4 mln zł), świętokrzyskie (15,3 mln zł), warmińsko-mazurskie (17,9 mln zł), wielkopolskie (24,2 mln zł), zachodniopomorskie (16,7 mln zł).

W połowie bieżącego roku głośno zrobiło się o drogach samorządowych przy okazji projektu Funduszu Dróg Samorządowych. Przewidywał on pozyskanie pieniędzy m.in. ze zwiększonej opłaty paliwowej. Ustawa jednak nie weszła w życie. W tamtym czasie pojawiło się jednak wiele głosów o tym, że pieniądze na drogi lokalne są potrzebne i wydawane na ten cel środki trzeba zwiększyć.

– Muszą być pieniądze na drogi samorządowe. W przyszłym roku mieliśmy w planie przebudowę 6000 kilometrów dróg gminnych i powiatowych – mówił wtedy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Znajdziemy sposób, żeby drogi samorządowe były uzupełnieniem sieci dróg krajowych. Komunikacja musi być bezpieczna. O to chodzi. Trzeba też płynnie przemieszczać się do pracy i wracać do domu bez stania w zatorach i jazdy po zniszczonych drogach – dodawał. Tymczasem pieniądze przeznaczane na tę infrastrukturę są zmniejszane.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Legnica z ofertami na rondo turbinowe przy strefie ekonomicznej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Legnica z ofertami na rondo turbinowe przy strefie ekonomicznej

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5