Rynek Infrastruktury
Wymienione wyniki są niższe w porównaniu do wyników z analogicznego okresu roku poprzedniego, w którym to Trans Polonia osiągnęła przychody netto ze sprzedaży w wysokości 11,609 mln zł, zysk na działalności operacyjnej w wysokości 676 tys. zł, a EBITDA – 1,172 mln zł. Należy zauważyć, że na wysokie wyniki pierwszego kwartału 2012 duży wpływ miały wyższe niż obecnie przychody segmentu - transport intermodalny, które w tamtym okresie charakteryzowały się jeszcze wysoką rentownością.
W kolejnych kwartałach 2012 roku, wielkość i częstotliwość ładunków przewożonych transportem intermodalnym uległa zmniejszeniu, co miało znaczący wpływ na niesatysfakcjonującą rentowność segmentu w całym roku 2012.
Grupie udało się poprawić wyniki podstawowe w zakresie swojej podstawowej działalności, jaką jest transport drogowy szerokiej gamy produktów. Przychody segmentu „transport drogowy” wzrosły w pierwszy kwartale bieżącego roku o 12 procent i osiągnęły poziom 8,514 mln zł. Wynik operacyjny segmentu (EBIT) w I kwartale 2013r. był ponad dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Takie wyniki wyniki udało się osiągnąć pomimo niewielkich przychodów z transportu drogowego asfaltów, gdzie ze względu na niskie temperatury oraz długo utrzymujące się zimowe warunki pogodowe w minionym kwartale, liczba wykonanych zleceń transportowych w pierwszych trzech miesiącach 2013 roku była znacząco mniejsza niż w latach ubiegłych.
– Wyraźnie dostrzegamy wzmożone zapotrzebowanie na usługi transportu drogowego - głównie płynnych oraz suchych ładunków spożywczych . Tym samym pojawia się potrzeba zakupu kolejnych partii nowych ciągników siodłowych, naczep-cystern i naczep-chłodni do obsługi tych obszarów w bieżącym roku – zaznacza Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonia. – Należy podkreślić, iż w minionym kwartale zaobserwowaliśmy również znacząca poprawę efektywności jednostek własnych. Zakupione w ostatnich dwóch latach w ramach programu inwestycyjnego jednostki transportowe uzyskują wyższe rentowności w porównaniu do minionych okresów – dodaje.
– Poza zdarzeniami wymienionymi powyżej, negatywny wpływ na jego wysokość miała wycena bilansowa, w szczególności zobowiązań leasingowych. Z uwagi na wzrost średniego kursu podanego przez Narodowy Bank Polski na dzień 31 marca 2013 w stosunku do kursu z ostatniego dnia roku obrotowego, powstała strata na różnicach kursowych, która zaksięgowana została w koszty finansowe. W pierwszym kwartale 2012 roku zanotowano odwrotną sytuację mająca dodatni wpływ na wynik netto okresu – podkreśla Krzysztof Luks, dyrektor finansowy Trans Polonia.