W ponad rok po ogłoszeniu pierwszych postępowań, w Małaszewiczach zostały podpisane umowy na modernizację i rozbudowę terminalu intermodalnego wraz z zakupem wyposażenia. To w tej chwili największe zadanie inwestycyjne realizowane przez PKP Cargo Terminale, spółkę z Grupy PKP Cargo.
Małaszewicze to największy terminal intermodalny w Grupie PKP Cargo, nazywany także bramą dla Chin do Unii Europejskiej. Od wielu lat obawy budzi jednak przepustowość terminala, w związku z czym przygotowywane są inwestycje w rozbudowę. W kwietniu 2019 roku PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze
ogłosiło przetarg na realizację projektu modernizacji i rozbudowy terminala intermodalnego wraz z zakupem wyposażenia. Procedura zakupowa została jednak przerwana w październiku ze względu na przekroczenie budżetu przez wszystkie oferty.
Są umowy
W styczniu tego roku już nowa spółka PKP Cargo Terminale
ogłosiła kolejny przetarg w tej samej sprawie, a otwarcie ofert nastąpiło w marcu. Teraz udało się podpisać umowy, ale procedury trwały przeszło rok. Jak informuje rzecznik PKP Cargo Krzysztof Losz nowy przetarg przyniósł efekt w postaci zmniejszenie kwoty na realizację zadania w porównaniu z ofertą, jaka wpłynęła na pierwsze postępowanie. - PKP Cargo Terminale nie widzi póki co zagrożeń dla terminu realizacji inwestycji, ale spółka cały czas pozostaje w kontakcie z polskimi i unijnymi instytucjami, żeby na bieżąco analizować sytuację i dotrzymać wszelkich terminów zapisanych w umowie o dofinansowaniu zadania, jak i warunków wynikających z wytycznych kwalifikowalności wydatków - zapewnia rzecznik.
Jak informuje PKP Cargo, podstawowe prace budowlano-montażowe w terminalu w Małaszewiczach wykona „Transbet” z Białej Podlaskiej. Umowa z tą spółką przewiduje przebudowę placu składowego i przeładunkowego, przedłużenie placu B wraz z instalacją odwodnienia, wydłużenie torów, przeniesienie rozjazdu, przeniesienie hali celno-garażowej oraz stacji trafo, a także budowę parkingu. Firma Cargotec Finland dostarczy terminalowi suwnicę kołową, a Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” z Poznania nowoczesny ciągnik szynowo-kołowy do prowadzenia prac manewrowych przy obsłudze jednostek intermodalnych. Terminal wzbogaci się także o kolejny reachstacker do przeładunku kontenerów, który wyprodukuje Zeppelin Polska.
Ponad 30 mln złotych
Inwestycja w Małaszewiczach będzie realizowana w tym i przyszłym roku, a planowany koszt całkowity projektu to ponad 30,6 mln zł netto. Zadanie to otrzymało unijne dofinansowanie w wysokości ponad 12,8 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.
– Dzięki temu projektowi inwestycyjnemu znacznie usprawnimy proces obsługi pociągów intermodalnych i podniesiemy zdolności przeładunkowe Małaszewicz – mówi Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Terminale cytowany w komunikacie. – To ma ogromne znaczenie dla podniesienia konkurencyjności Małaszewicz na Nowym Jedwabnym Szlaku, ale pośrednio pozytywnie wpłynie także na obsługę pociągów masowych – dodaje Jacek Rutkowski.
Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podkreśla, że Grupa PKP Cargo koncentruje się na inwestycjach w segment intermodalny, gdyż w ten sposób realizuje strategię rozwoju. – Dostrzegamy coraz większe znacznie transportu multimodalnego w polskiej i europejskiej gospodarce, rynek potrzebuje nowoczesnych rozwiązań logistycznych i dlatego musimy podnosić nasze zdolności operacyjne w zakresie nie tylko przewozu, ale i obsługi ładunków w terminalach – wyjaśnia prezes Warsewicz.
Przypomnijmy, że z
jedenastomiesięcznym opóźnieniem przygotowane zostało studium wykonalności dla rozbudowy Rejon Przeładunkowy Małaszewicze inne spółki z grupy PKP Cargo - Cargotoru.