Na początku listopada w USA Izba Reprezentantów przegłosowała przyjęcie pakietu inwestycji infrastrukturalnych o wartości 1 bln USD. To jeden z głównych projektów administracji prezydenta Joe Bidena i największy federalny program transportowy od czasu budowy sieci autostrad międzystanowych.
W ramach Build Back Better Act – bo taką nazwę noszą przyjęte rozwiązania – ujęte zostały wydatki na infrastrukturę na poziomie ok. 1,2 bln USD. Z tej kwoty 550 mld USD to inwestycje, które nie były wcześniej uwzględnione w budżecie. Cały program został zaplanowany na siedem lat, a w jego ramach ok. 110 mld USD zostanie przeznaczonych na remonty dróg i mostów, kolejne 66 mld na kolej oraz porównywalne kwoty na rozbudowę sieci szerokopasmowego internetu, odnowę sieci energetycznej. 40 mld USD przeznaczonych zostanie na transport publiczny, a 50 mld na ochronę przed zmianami klimatu.
Szerzej o propozycjach nowej amerykańskiej administracji pisaliśmy w tekście pt.
USA: Administracja Bidena zmodernizuje infrastrukturę?Za przyjęciem nowych rozwiązań głosowało 228 kongresmenów, w tym 13 opozycyjnych Republikanów. Przeciwko było zaś sześciu Demokratów.
Senat przegłosował proponowane rozwiązania już w sierpniu. Przez ostatnie miesiące trwały dyskusje, głównie wewnątrz Partii Demokratycznej o skali planowanych wydatków oraz łączenia twardych inwestycji z pakietem projektów społecznych.
Warto jednak pamiętać, że to nie wszystkie wydatki planowane przez administrację prezydenta Joe Bidena. Ciągle toczą się rozmowy w sprawie pakietu ustaw socjalnych, ochrony zdrowia oraz szerszego zaangażowania w „zieloną transformację” amerykańskiej gospodarki.
Przyjęty na początku listopada dokument został podpisany przez prezydenta 15 listopada.
Sprawujący obecnie urząd prezydenta
Joe Biden słynie ze swojego zamiłowania do kolei. Nie dziwi więc, że podpisanie Build Back Better Act wywołało pozytywną reakcję Amtraka. Anthony Coscia z zarządu przewoźnika podkreślił, że Amerykanie przez 50 lat czekali aż rząd zapewni Amtrakowi, zasoby niezbędne do realizowania misji spółki.
– Ponadpartyjne porozumienie w sprawie infrastruktury spełnia tę obietnicę. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia przebudowy i rozbudowy kolei pasażerskiej, aby sprostać oczekiwaniom pasażerów i celom zrównoważonego transportu w przyszłości. Wraz z dzisiejszym podpisaniem tej ustawy przez prezydenta Bidena nadeszła druga wielka rewolucja w kolejowych przewozach pasażerskich – a Amtrak i jej partnerzy stanowi i federalni są gotowi by iść na jej czele – powiedział Coscia.
W ostatnich miesiącach Amtrak rozpoczął już duży program inwestycyjny w zakresie taboru, zamawiając
83 nowe składy od Siemens Mobility.