Porty morskie są węzłami logistycznymi, które szczególnie odczuwają każdą transportową inwestycję na terenie kraju, nawet jeśli jest oddalona od ich położenia o wiele kilometrów. Na antenie „Radia Gdańsk” prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, zaznacza, że Via Carpatia, z uwagi na swój przebieg, wzmocni konkurencyjność litewskiego portu w Kłajpedzie. Poruszona została również kwestia transportu kolejowego, który, żeby w przewozie towarów móc zawalczyć z drogami musi przyśpieszyć.
– Czujemy się lobbystami wszystkich rozwiązań infrastrukturalnych, ponieważ jesteśmy elementem większego łańcucha logistycznego. My możemy mieć najlepsze nabrzeża i terminale, ale jeśli nie będzie infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz kraju, to operatorzy i dysponenci ładunków nie będą z naszego portu korzystać –
mówił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG).
Oczywiste jest także to, że każdy przedstawiciel branży portowej lobbuje w sprawie inwestycji w taki sposób aby nie tylko ulepszyć cały system transportowy, ale także żeby zyskać coś dla siebie.
Kolej musi przyśpieszyć
Od dawana poruszana jest także kwestia udziału poszczególnych środków przewozu w transporcie towarów do/z portów drogą lądową i można z niej wywnioskować przede wszystkim to, że jeśli kolej ma konkurować z drogami potrzebne są inwestycje.
Prezes ZMPG wskazuje główny problem transportu szynowego w przewozie towarów. – Musimy odejść od średniej prędkości pociągów cargo równej 23km/h. To dotyczy oczywiście wszystkich przewoźników kolejowych. W logistyce czas to pieniądz – mówił na antenie „
Radia Gdańsk” Łukasz Greinke.
Poza samym przyśpieszeniem konieczne są także przedsięwzięcia. – My będziemy prowadzić ze stacji Port Północny zarówno tory jak i połączenie drogowe do bram poszczególnych terminali. Dodatkowo wielomilionowe inwestycje, z których również my skorzystamy, prowadzi PKP PLK – komentuje.
Via Carpatia prosto do Kłajpedy
W rozmowie poruszona została również kwestia Via Carpatia, która obecnie jest jednym z rządowych priorytetów. Poza tym, że skomunikuje ona Polskę Wschodnią to należy zauważyć, że prowadzi ona dalej na Litwę i kończy się w Kłajpedzie.
– Każda infrastruktura, która pozwoli lepiej skomunikować inny, obcy, port zwiększa naturalnie konkurencję dla nas – mówił Łukasz Greinke. – Więc w naszej ocenie Via Carpatia powinna łączyć Rzeszów i Białystok w Polsce Wschodniej i potem odbić w stronę Trójmiasta – dodaje.
Przedstawiciel największego z polskich portów wspomniał także w tej sytuacji o budowie autostrady po stronie niemieckiej do Kołbaskowa leżącego nieopodal Szczecina. Dzięki trasie skomunikowanie miasta, a co za tym idzie tamtejszego portu, poprawiło się. – Proszę zobaczyć jak długo trwała budowa tej drogi – komentował prezes ZMPG.