Partner serwisu
Drogi i autostrady

ViaTOLL: Nie będzie bezpłatnej alternatywy dla A2. Wkrótce rozszerzenie sieci dróg płatnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-06-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
ViaTOLL: Nie będzie bezpłatnej alternatywy dla A2. Wkrótce rozszerzenie sieci dróg płatnych
fot. Kapsch
Od 9 lipca do sieci dróg objętych elektroniczną opłatą w ramach systemu viaTOLL dołączy kolejnych 360 km. Będą to fragmenty dróg S8 i S19 oraz dróg krajowych: nr 24, 50 i 92. Po najbliższym rozszerzeniu pojazdy powyżej 3,5 tony nie będą miały już bezpłatnej alternatywy dla autostrady A2.

To już ósme rozszerzenie sieci Via TOLL. Po jego wdrożeniu opłatami będzie objętych prawie 3 660 km dróg. E-myto będzie pobierane między innymi na niemal całym odcinku drogi krajowej nr 92 między Warszawą a granicą z Niemcami.

Które drogi wejdą do systemu

Drogi, które zostaną włączone do systemu od 9 lipca to:
– Droga ekspresowa S8 – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2012B – węzeł Mężenin,
– Droga ekspresowa S19 – węzeł Lublin Sławinek – Lublin Węglin,
– Droga krajowa nr 24 – Pniewy (skrzyżowanie z DK 92) - węzeł Skwierzyna Południe
– Droga krajowa nr 50 na odcinkach:
Kuznocin (skrzyżowanie z DK 92) – Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W), Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876) – Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2709W – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4201W, skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4202W – węzeł Brok,
– Droga krajowa nr 92 na odcinkach: Boczów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1258F) – Poźrzadło (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F – Myszęcin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1211F), skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305, Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 14) –Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50), Sochaczew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) –granica m. Warszawa.

Wraz z rozszerzeniem nie zmieniają się stawki poboru opłat. Wynoszą one, w zależności od klasy emisji spalin od 20 do 53 gr w przypadku dróg ekspresowych i od 16 do 42 gr na drogach krajowych.

Prawie 6 lat, blisko 8 mld zł

Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL funkcjonuje od lipca 2011 roku. Obecnie obejmuje prawie 3 300 km dróg. Od początku funkcjonowania systemu do końca maja tego roku z tytułu zebranych opłat do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 7,92 mld zł. – To pieniądze, które mogą być przeznaczone tylko na utrzymanie, rozbudowę i budowę dróg – podkreśla Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch, będącej operatorem systemu viaTOLL. 

Każdego dnia system przynosi wpływy w wysokości średnio 4,1 mld zł. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 1 mln 73 tys. pojazdów. Do najbardziej „dochodowych” dróg należą: autostrada A4, S8, A2, A1, S7 i S3. 

Całkowite koszty sytemu do tej pory wyniosły 3 mld zł. Składają się na nie nakłady inwestycyjne poniesione na starcie systemu, koszty operacyjne i koszty rozszerzeń.

– Proporcje kosztów do przychodów maleją proporcjonalnie do rozszerzania sieci dróg płatnych. W ubiegłym roku było to dokładnie 18 procent przychodów, w tym roku jestem przekonany, że będzie to mniej niż 16 procent – mówi Krzysztof Gorzkowski.

Jak zwraca uwagę, koszty uruchomienia systemu zwróciły się po 18 miesiącach. Koszty rozszerzeń po kilku dniach biorąc pod uwagę przychody całego systemu, a uwzględniając przychody tylko z dróg, które zostały dołączone zwrot kosztów następuje po okresie 30-72 dni.

– To kura która znosi srebrne jaja. Mam nadzieje, że po 2018 roku ten system będzie kurą, która znosi złote jaja, przynosząc bardzo znaczące przychody do Krajowego Funduszu Drogowego – mówi Gorzkowski. Do tego czasu, według zapisów umowy z Kapschem, system powinien być rozszerzony o kolejne 400 km dróg.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5