Kosztem około 50 mln zł zostanie przebudowana jedna z najbardziej znanych i ważnych dróg wojewódzkich Zachodniego Pomorza – chodzi o drogę nr 142, zwaną chociwelką lub berlinką. Dziś Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę z wykonawcą – firmą Budimex.
Droga, która zostanie poddana gruntownej modernizacji połączy aglomerację szczecińską ze wschodnią częścią województwa. – To kluczowa trasa Pomorza Zachodniego – mówiła podczas podpisania umowy, cytowana w komunikacie prasowym Anna Mieczkowska, członek zarządu województwa zachodniopomorskiego. Jak dodała, inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży mieszkańców regionu ora turystów. – Czekają nas oczywiście pewne utrudnienia w okresie prowadzenia prac, ale jestem pewna, że warto poczekać, abyśmy wkrótce mogli cieszyć się kolejną nowoczesną trasą – stwierdziła. Inwestycja pochłonie w sumie ok. 50 mln zł, z czego podpisana dziś umowa jest warta 42,5 mln zł.
To drugi etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. Teraz obejmuje on blisko 23-kilometry odcinka Szczecin – Krzywnica. Przebudowywana trasa rozpocznie się za zjazdem z drogi S3 i zakończy w miejscu połączenia z odcinkiem Krzywnica – Lisowo przebudowanym w 2011 roku, w ramach I etapu tej inwestycji. Wtedy przebudowano 13 km drogi.
Jak podaje inwestor, przebudowa będzie wykonana metodą „rubblizingu”. Polega to na rozkruszeniu istniejących betonowych płyt i wykorzystywania ich jako podbudowy nowej drogi. – Pozwoli nam to zaoszczędzić wiele czasu i pracy. Mamy już doświadczenie w tej technologii. Używaliśmy jej choćby przy renowacji płyty lotniska w Szymanach – podkreślał Andrzej Nohal, dyrektor kontraktu z Budimeksu.
Na podbudowie z pokruszonych płyt zostanie położona nowa nawierzchnia bitumiczna. Wraz z modernizowaną drogą przebudowane będą dwa mosty: nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka oraz nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Zostaną rozebrane dwa nieczynne wiadukty, a 6 wiaduktów zostanie wyremontowanych.
Ponadto planowana jest przebudowa skrzyżowań, budowa dwóch rond, przebudowa istniejących zjazdów, zatok autobusowych, przebudowa kanalizacji deszczowej, odtworzenie istniejących oraz wykonanie nowych odcinków rowów przydrożnych, budowa oświetlenia na skrzyżowaniach oraz wykonanie oznakowania pionowego i poziomego. Jezdnia po przebudowie będzie miała 7 metrów szerokości. Droga będzie także wyposażona w pobocza.
Na czas remontu droga zostanie zamknięta. Jak tłumaczy szef ZZDW, wybrana technologia uniemożliwia prowadzenie prac przy jednoczesnym ruchu pojazdów.
W marcu wykonawca wejdzie na plac budowy. Finał prac jest przewidziany na czerwiec 2018 roku.
Planowaną wartość projektu oszacowano łącznie na 51,6 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków RPO WZ to 43,8 mln zł. Wkład własny województwa wyniesie 7,8 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.