Ubiegły rok upłynął trójmiejskiemu portowi nie tylko pod znakiem dużych przeładunków, ale także potężnych inwestycji infrastrukturalnych. W ciągu minionych 12 miesięcy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zainwestował blisko 100 mln zł w przedsięwzięcia inwestycyjne i remontowe. Realizacja wieloletniego programu inwestycyjnego umożliwiła wykonanie w 2015 roku przedsięwzięć inwestycyjnych za kwotę trzykrotnie wyższą niż w 2014 roku.
Inwestycje w 2015 roku
Miniony rok to pierwszy, po kilkuletniej przerwie okres, w którym w Porcie Gdańsk udało się zrealizować kilka projektów przy współfinansowaniu unijnym. Najważniejszym dla gdańskiego portu było zrealizowanie etapu projektowego programu Rozbudowa nabrzeży wraz z pogłębieniem Toru Wodnego w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym. Szacowana wartość inwestycji w zakresie Portu Wewnętrznego to ponad 800 mln zł, tymczasem druga z inwestycji, tj. budowa nowego nabrzeża w Porcie Zewnętrznym opiewa na kwotę blisko 300 mln zł.
W zakresie robót budowlanych dokonana została w roku 2015 także rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego, w ramach której powiększono m.in. powierzchnię składową, poprawiono układ komunikacyjny i postojowy terminalu, ale również dokonano równoczesnego uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej obszaru objętego inwestycją.
Do inwestycji realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dochodzą te, które były zainicjowane i prowadzone przez zewnętrznych inwestorów działających na jego terenie. Do największych z nich należą: zwiększenie potencjału przeładunkowego Terminalu Paliw Płynnych poprzez budowę stanowiska przeładunkowego T1 do obsługi produktów pochodzenia naftowego, zakończenie budowy mroźni składowej firmy PAGO specjalizującej się w kompleksowej obsłudze logistycznej produktów mrożonych, zakończenie inwestycji terminalu GBT polegającej na wydłużeniu linii cumowniczej przy Nabrzeżu Bytomskim do długości 190 metrów oraz pogłębieniu dna do zanurzenia 7,9 m, zapewniającej możliwość obsługi większych niż dotąd statków, do 15.000 DWT oraz jednostek niepełno ładownych do 25 000 DWT czy zakończenie I etapu budowy Terminalu Naftowego spółki PERN, który w dniu 21 grudnia 2015 roku uzyskał pozwolenie na jego użytkowanie, czy wreszcie.
Nastawienie na 2016 rok
W nowy rok Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wchodzi z dobrą perspektywą, ale także poważnym wyzwaniem. Zrealizowane inwestycje pomagają w rozwoju jednak utrzymanie tendencji wzrostowej wcale nie musi być takie łatwe. Mogą na to jednak pozwolić już rozpoczęte projekty takie jak umocnienie dna przy Pirsie Węglowym warte 18 mln zł, którego celem jest zapewnienie stabilności dna i stateczności konstrukcji Pirsu Węglowego wraz z dalbami, a jego zakończenie jest planowane na 2015 rok.
Ponadto, w 2014 roku ZMPG zapoczątkował, a w 2015 roku realizował projekt modernizacji pali stalowych przy Pirsie Rudowym oraz z końcem 2015 roku podpisał umowę na realizację pogłębienia akwenu manewrowego pomiędzy Pirsem Rudowym, a terminalem kontenerowym DCT, które to przedsięwzięcie warte ok. 30 mln zł zakończone zostanie w roku 2016.
Już na ten moment wiadomo, że rok 2016 zapowiada się równie ciekawie jak rok 2015. Nie sposób zapomnieć o inwestycji rozbudowy terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Planowane jest również rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego przez spółkę OT Logistics, oficjalnie zapoczątkowana zostanie eksploatacja terminalu naftowego PERN oraz drugiego nabrzeża terminalu kontenerowego DCT. Dodatkowo, zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku powinny zostać rozpoczęte prace w zakresie modernizacji nabrzeży Portu Wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym.
Ważne dla portu inwestycje, które zostaną zakończone w 2016 roku, nie są prowadzone tylko na jego terenie. Oddany zostanie do użytku Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy drogowo obie części Portu Gdańsk oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.