Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Bałdys: Projektantów polskich dróg ponosi fantazja

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
04-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Bałdys: Projektantów polskich dróg ponosi fantazja
fot. Michał Grobelny
– W momencie, kiedy wiedzieliśmy, że Polsce zostaną przyznane dosyć duże środki pomocowe, ruszyła machina koncepcyjnego wytyczania korytarzy tras, tego, co one mają w sobie zawierać. Tutaj poniosła nas fantazja – mówi Rafał Bałdys, członek rady Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa i Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury o często absurdalnym założeniach w dokumentacji projektowej.

Polskie projektowanie z rozmachem

Rafał Bałdys przypomniał podczas konferencji zorganizowanej przez PZPB, SIDiR i Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury, że na polskich autostradach od razu przygotowane jest miejsce na trzeci pas drogi, nasyp jest poszerzony o dodatkowe metry. Dalej znajdują się ekrany akustyczne, pas serwisowy, siatki zabezpieczające przed wtargnięciem zwierząt na jezdnię i kolejne drogi serwisowe.

Powyższe założenia projektowe nie pozwalają na obiektywne porównanie kosztów budowy dróg w Polsce i innych krajach. – U nas jest Bizancjum, czyli tynkowanie obiektów mostowych, czego nigdzie w Europie się nie widzi. To są elementy składowe podnoszące koszt budowy kilometra drogi. Tak samo ekrany akustyczne, które stanowią 17 procent wartości inwestycji. To nie jest tylko koszt ekranu, tylko poszerzenia nasypu itp. – zaznaczył członek rady PZPB.

Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services i członek Stowarzyszenia IDI, przyznał, że jego firma buduje bramownice o największej rozpiętości ze wszystkich systemów europejskich. – Dzieje się tak nie dlatego, że mamy taką ambicję, ale dlatego, że teren, który musimy objąć, czyli jezdnię, ekrany, bariery, jest coraz większy, w związku z tym rozpiętość tych bramownic jest nieporównywalna – powiedział.

Cywiński dodał, że w Austrii lub Czechach firmy zajmujące się stawianiem bramownic są zdziwione, że w Polsce buduje się urządzenia o takiej rozpiętości. – Najdłuższa bramownica ma ponad 80 m – poinformował dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Ostrożnie z porównywaniem kosztów budowy dróg

Według Rafała Bałdysa, należy bardzo ostrożnie podchodzić do danych i analiz w kwestii kosztów budowy dróg w Polsce i innych państwach. – Nie zaryzykuję stwierdzenia, że budujemy drożej, czy taniej. Byłbym tutaj bardzo ostrożny – zastrzegł.

Bałdys dodał, że każdy odpowiedzialny inwestor, zanim rozpocznie nową perspektywę finansową, powinien znać koszty zakończenia się poprzedniej. – W naszym przypadku jest to fizycznie niemożliwe, bo postępowania odnoście spraw, które dzisiaj się toczą na kontraktach, będą znane w 2019 roku. W związku z tym mówimy o odległym horyzoncie zdarzeń. Natomiast z punktu widzenia programowania inwestycji, inwestor powinien tę wiedzę posiadać – powiedział.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5