Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Blokada Kanały Sueskego. Przyczyną był zły manewr kapitana statku

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/Nova

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Blokada Kanały Sueskego. Przyczyną był zły manewr kapitana statku
fot. Twitter/Marcel Dirsus
Przez ponad tydzień kontenerowiec Ever Given blokował Kanał Sueski. Po odblokowaniu szlaku na pokład statku weszli śledczy, aby zbadać przyczynę wypadku i ocenić szkody. Niedawno przedstawiciele Zarządu Kanału Sueskiego przekazali przyczynę utknięcia kontenerowca na mieliźnie. Miał to być nieodpowiedni manewr kapitana, który zbiegł się z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Do incydentu doszło 23 marca 2021 r. Jedna z największych jednostek pływających na świecie, kontenerowiec o długości blisko 400 m i 59 m szerokości, utknął w poprzek Kanału Sueskiego, blokując całkowicie to przejście i uniemożliwiając przepłynięcie innym statkom. W kolejce czekało ponad kilkaset jednostek.

Wreszcie 29 marca br. udało się udrożnić Kanał Sueski i wyprowadzić kontenerowiec Ever Given z potrzasku. Następnie na pokład kontenerowca weszli śledczy, aby zbadać, jaka mogła być przyczyna wypadku, w wyniku którego na Kanale Sueskim doszło do zablokowania 422 statków, w tym kontenerowców.

Początkowo spekulowano, że przyczyną niecodziennej sytuacji był silny wiatr, na skutek którego kontrola nad jednostką została utracona. Potem mówiono o możliwym błędzie ludzkim lub problemie technicznym. Na początku kwietnia przedstawiciele Zarządu Kanału Sueskiego przekazali włoskiej agencji Nova informację o wskazanej w wyniku śledztwa przyczynie. Był to nieodpowiedni manewr kapitana statku, który zbiegł się w czasie z burzą piaskową i silnym wiatrem. Jak poinformowali, doprowadziło to do utraty widoczności i utknięcia statku na mieliźnie, choć czynniki pogodowe nie były w pełni odpowiedzialne za wypadek.

Operatorem statku Ever Given jest Evergreen Marine z siedzibą na Tajwanie. Jednostka z 20 tys. kontenerów na pokładzie płynęła z Chin do Rotterdamu.

Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Możliwość ominięcia opływania Afryki, powoduje, że jest najkrótszą drogą wodną dla przewozu towarów z Azji Wschodniej do Europy. Dlatego zablokowanie tego przejścia miało ogromny wpływ na handel międzynarodowy. Tylko w 2019 roku przez Kanał Sueski przepłynęło 18 880 statków, a ich łączny ładunek przekroczył 1 mld ton.

Skutki zablokowania trasy nie ominęły Polski. Odczuł je między innymi DCT Gdańsk, w którym rozładunek kilku jednostek odnotowało około 4-dniowe opóźnienie przez utknięcie w kolejce statków, która powstała w trakcie tygodniowej blokady.

Straty, jakie poniósł Egipt w związku z blokadą jednego z kluczowych szlaków handlowych są nadal liczone. Jak poinformował lokalne media Osama Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego, mogą one sięgnąć nawet miliarda dolarów. Nie podano jednak wyraźnej informacji, kto je pokryje i czy Egipt już domaga się odszkodowania. Do japońskiego właściciela kontenerowca Ever Green nie wpłynęło jeszcze żadne roszczenie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Górnicy znów zablokowali tory z kopalń

Intermodal i logistyka

Górnicy znów zablokowali tory z kopalń

Jakub Madrjas 05 stycznia 2022

Goeteborg: Pomożemy rozładować zatory w portach. Zapraszamy armatorów

Intermodal i logistyka

Kanał Sueski: Koparki pracują, globalny transport czeka [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Intermodal i logistyka

Baltic Hub: Nowy bezpośredni serwis oceaniczny

Mikołaj Kobryński 06 sierpnia 2023

Górnicy znów zablokowali tory z kopalń

Intermodal i logistyka

Górnicy znów zablokowali tory z kopalń

Jakub Madrjas 05 stycznia 2022

Goeteborg: Pomożemy rozładować zatory w portach. Zapraszamy armatorów

Intermodal i logistyka

Kanał Sueski: Koparki pracują, globalny transport czeka [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5