fot. Marc Antomattei - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.orgJokohama
Duży popyt na transport ładunków między Azją a Europą skłonił jednego z operatorów do uruchomienia nowej trasy intermodalnej, łączącej Helsinki z Jokohamą. W przyszłości pociągi mają kursować regularnie. Na razie pierwszy skład jest w drodze do syberyjskiej Nachodki, gdzie kontenery zostaną przeładowane na statek do Japonii.
Fińska firma logistyczna Nurminen Logistics zaczęła uruchamiać połączenia z Helsinek i Narviku do Chin (z upływem czasu przybywały kolejne stacje końcowe w Państwie Środka) w roku 2018. Teraz wzrastające zapotrzebowanie na intermodalne przewozy z udziałem kolei do Japonii (kraj ten jest największym po Chinach azjatyckim partnerem handlowym Finlandii) skłoniło operatora do wydłużenia trasy do Jokohamy. Decyzję w tej sprawie ogłoszono podczas niedawnej międzynarodowej wystawy TransRussia w Moskwie.
Pierwszy pociąg wyruszył z Helsinek w ostatni czwartek. Do celu ma dotrzeć na początku maja. Trasa liczy ponad 10 tysięcy kilometrów, z czego znaczną część stanowi linia Kolei Transsyberyjskiej. Pociąg zakończy bieg w rosyjskim porcie Wostocznyj w Nachodce, gdzie jego przybycie jest spodziewane 27 kwietnia. Kontenery zostaną tam przeładowane na statek FESCO, który zabierze je do portu w Jokohamie.
Trwają starania o nadanie połączeniu bardziej regularnego charakteru. Wstępne plany przewidują uruchomienie co najmniej 18 kolejnych pociągów. Nurminen Logistics zabiega o pozyskanie koniecznych pozwoleń dla ruchu cyklicznego.
Pierwszy transport zawiera ładunek nadany w całości przez jednego, szwedzkiego klienta. Dyrektor handlowy Nurminen Logistics Marjut Linnajärvi liczy jednak na to, że nowe połączenie intermodalne przyciągnie większą liczbę zainteresowanych w obu kierunkach. Fiński eksport do Japonii to, między innymi, drewno i papier, ale także wyroby przemysłu maszynowego.
Nie była to jedyna uruchomiona w ostatnim czasie nowa relacja Nurminen Logistics. Z końcem marca połączenie pociągami kontenerowymi z Helsinkami uzyskały chińskie metropolie: Tianjin na północy kraju i Jiazhou na wybrzeżu wschodnim. W przypadku drugiego z nich inauguracyjny pociąg dotarł już do celu.
– Bardzo cieszy nas fakt, że fińscy eksporterzy zaczęli wykorzystywać kolej w swoich łańcuchach logistycznych. Transport kolejowy jest rozwiązaniem optymalnym dla branż, w których ważnym czynnikiem jest czas i pewność dostawy, a zaangażowanie kapitałowe jest duże – mówi cytowany w komunikacie prasowym operatora Linnajärvi. Jak dodaje, bezpośredni charakter połączeń, regularne odjazdy i krótki w porównaniu z transportem morskim czas dostawy pozwala klientom kolei znacząco poprawić pozycję na chińskim rynku. Coraz ważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze środka transportu będzie też stawać się niski wskaźnik emisji dwutlenku węgla.
Co ciekawe, pociągi towarowe z Finlandii do Japonii kursowały już w przeszłości. Na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku, kiedy to przewozy ładunków między Azją a Europą przejął prawie w całości transport morski, zaprzestano ich uruchamiania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.