Rozpoczęła się budowa nabrzeża T2. Będzie to drugie głębokowodne nabrzeże w Porcie Gdańskim. We wtorek, 28 lipca, został wbity pierwszy, z 211 pali konstrukcyjnych.
Wykonawca projektu, firma N.V. BESIX, rozpoczęła budowę konstrukcji nośnej nowego nabrzeża. – Nowe nabrzeże DCT zostanie posadowione na konstrukcji złożonej między innymi z 211 stalowych pali, z których każdy ma średnicę 1,67 metra, długość 35 metrów i waży ponad 24 tony – mówi Michał Biernacki, kierownik projektu T2 w DCT Gdańsk. – Przez pierwszych 15 metrów pale są pogrążane przy pomocy młota wibracyjnego, następnie są dobijane kafarem hydraulicznym. Wykonawca szacuje, że będzie w stanie wbijać 4 pale dziennie – dodaje.
Prace nad nabrzeżem T2 w Porcie Północnym rozpoczęły się na początku 2015 roku. Harmonogram przewiduje zakończenie wbijania pali konstrukcyjnych do jesieni tego roku. Prace budowlane na całości projektu mają potrwać do 2 połowy 2016. Wartość inwestycji to ok. 250 mln euro. Zadanie obejmuje wyburzenie istniejących konstrukcji, remont i modernizację nabrzeża, a także budowę nowego, 200-metrowego przedłużenia pirsu z dwustronnymi stanowiskami cumowniczymi.
Nowe głębokowodne nabrzeże w DCT Gdańsk pozwoli na zwiększenie zdolności przeładunkowej do 3 mln TEU (kontenerów 20-stopniowych). Po zakończeniu prac będzie ono miało 650 m i będzie wyposażone w 5 suwnic STS oraz 16 suwnic typu RTG. Dodatkowo na wyposażeniu będzie znajdował się sprzęt do obsługi operacji na placu składowym.
DCT dzięki swojej wielkości i szybkiemu rozwojowi prowadzi współpracę z globalnymi firmami. Jest to jedyny terminal głębokowodny w rejonie Morza Bałtyckiego, który obsługuje statki z dalekiego wschodu. DCT Gdańsk obsługuje polski import, eksport, tranzyt oraz tranzyt morski. Dzięki kanałowi podejściowemu o głębokości 17 m może przyjmować duże statki przewożące kontenery do i z Europy Środkowo-Wschodniej. Dodatkowym atutem terminalu jest dobra komunikacja z miejscami zlokalizowanymi w głębi lądu. W I półroczu br. przeładowano w Porcie Gdańsk 17,2 mln ton towarów. Nowe nabrzeże pozwoli zwiększenie możliwości przeładunkowych portu.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.