fot. Adam Dziura, lic. CC BY-SA 3.0Barka na Kanale Gliwickim
Niski stan Odry to bardzo duża bariera rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce – stwierdza Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W zasadzie niemożliwe jest bowiem wożenie towarów naładowanymi w pełni barkami.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej od dłuższego czasu zapowiada przygotowanie planów rozwoju dróg wodnych na Odrze i Wiśle. Dokumenty te mają być komplementarne względem Programu przeciwdziałania niedoborowi wody, którego realizacja – jak informuje resort – ma zwiększyć ilość zmagazynowanej wody. Ma także współgrać z Planem przeciwdziałania skutkom suszy, który jest podstawowym dokumentem planistycznym w tym zakresie tematycznym.
Problemy na Odrze swobodnie płynącej i na odcinku granicznym
Najważniejszym skutkiem wdrożenia programów rozwoju dróg wodnych ma być jednak wzmocnienie niewielkiej dziś roli żeglugi śródlądowej w systemie transportowym Polski. Jakie są największe problemy tego sektora? – Jednym z nich są niskie stany wody na Odrzańskiej Drodze Wodnej – ocenił Zespół Biura Prasowego MGMiŻŚ. – W obecnych warunkach trudno jest prowadzić regularny transport ładunków przy wykorzystaniu pełnej ładowności barek – tłumaczy resort.
Szczególnie istotne dla kondycji żeglugi śródlądowej mają być stany na odcinkach Odry swobodnie płynącej i tzw. Odry granicznej, a więc fragment od stopnia wodnego Malczyce do miejscowości Widuchowa. – Tam osiągnięcie odpowiednich głębokości jest często niemożliwe – wskazuje resort odpowiedzialny za politykę w zakresie gospodarki rzekami. – Biorąc pod uwagę stan aktualny, a także dłuższy horyzont czasowy dla wdrożenia Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej, skupiamy się w pierwszej kolejności na likwidacji miejsc ograniczających żeglugę – wskazują kierunek działań służby prasowe Ministerstwa.
Prawie miliard zł z POIiŚ
„Wąskie gardła” są według deklaracji MGMiŻŚ likwidowane w ramach projektów dofinansowanych z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. – Przygotowywanych lub wdrażanych jest jedenaście projektów transportowych, w tym jeden dotyczący systemu usług informacji rzecznej RIS. Szacowana całkowita wartość tych projektów to 1,35 mld zł – wyliczono w przesłanym nam komunikacie.
Środki unijne będą przy tym stanowić aż 1,14 mld zł. – Zadania dotyczące odbudowy i modernizacji zabudowy regulacyjnej na swobodnie płynącym i granicznym odcinku Odry są realizowane lub przygotowywane do realizacji również w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły – uzupełnia Ministerstwo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.