– W 2017 roku Port Gdańsk przeładował dokładnie 40,613 mln ton towarów. Oznacza to, że nadal zajmujemy 6 miejsce wśród portów na Bałtyku, ale do miejsca piątego, czyli do portu w Göteborgu, brakuje nam 200 tys. ton. Mamy nadzieję, że za rok wskoczymy na wyższą lokatę – mówił na antenie „Radia Gdańsk” prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), Łukasz Greinke.
Port Gdańsk pnie się w górę
W 2017 roku największemu z polskich portów nie udało się wskoczyć na wyższe miejsce w rankingu bałtyckich portów. Niemniej jednak przekroczenie bariery 40 mln ton przeładowanych towarów to dobry początek aby w przyszłym roku starać się o wyższą lokatę.
– Mamy ambitne plany. Chcemy być w czołówce portów na Bałtyku. W tym roku umocniliśmy się na 6 miejscu, ale do wyższej lokaty niewiele nam zabrakło. Za rok chcemy być na 5 miejscu, a za dwa lata chcielibyśmy zwiększyć roczny obrót towarów w porcie o 10 mln ton względem obecnych statystyk – komentuje w „Radiu Gdańsk” Łukasz Greinke.
W strukturze przeładunków widać oczywiście pewne dysproporcje. W 2017 roku świetny wynik osiągnęły takie sektory jak kontenery i paliwa, jednak słabe wyniki pojawiły się przy przeładunkach zboża.
– Trudności ze zbiorem plonów. To trudny rok dla operatorów zboża. To zaowocowało niższymi statystykami w tym sektorze – komentuje Greinke. – W przypadku kontenerów widać jakie znaczenie ma budowa nowej infrastruktury głębokowodnej. Z kolei ropa i gaz wystrzeliły szczególnie na koniec roku, tu upatrujemy się przyczyn w uszczelnieniu systemu podatkowego – komentuje sytuację prezes ZMPG.
Port Centralny jako szansa dla Polski
W rozmowie został poruszony także temat największej planowanej inwestycji w Gdańsku w najbliższych latach, czyli Portu Centralnego. – Wersja optymistyczna powstania nowej infrastruktury to 2025 roku – poinformował Łukasz Greinke. – Już widzimy zainteresowanie tym projektem – dodaje.
Jak zaznacza przedstawiciel ZMPG – Port Centralny jest potrzebny przede wszystkim Polsce bo im większe przeładunku tym większe wpływy do budżetu państwa. – W 2016 roku wartość ładunków przeładowanych w Porcie Gdańsk to blisko 240 mld zł. Do budżetu państwa z tytułu podatków trafiło wtedy 18 mld zł – komentuje.
Obecnie inwestycja jest na etapie planowania. – Chcemy, żeby powstał tam terminal pasażerski oraz ro-ro z prawdziwego zdarzenia. Widzimy dużą szanse w rozwoju sektora automotive – informuje Łukasz Greinke. – Myślimy też żeby zorganizować tam miejsce na przemysł stoczniowy, który ma swoje ograniczenia w naszym porcie wewnętrznym. Tor wodny prowadzi do stoczni, tam jest zakręt 5 gwizdków, on powoduje naturalne ograniczenia długości jednostek, które mogą być remontowane czy budowane w stoczni, dlatego to wyjście na zewnątrz będzie dobre dla wielu branż – przyznał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.