Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, podczas targów logistyczno-transportowych CILF odbywających się w południowych Chinach, podpisał list intencyjny dotyczący współpracy największego polskiego portu z Portem Guangzhou. Dokument ma służyć wymianie doświadczeń i wspólnemu promowaniu ośrodków portowych oraz być zalążkiem wprowadzenia konkretnych projektów współpracy.
13 października Port Gdańsk i największy port prowincji Guangdong – Port Guangzhou podpisały list intencyjny, w którym strony zobowiązały się do zacieśnienia relacji celem wzmożenia wymiany polsko-chińskiej wpisującej się w inicjatywę One Belt one Road mającą na celu reaktywację Jedwabnego Szlaku – strategicznego chińskiego projektu ekonomicznego.
Wydarzenie było ważne m.in. z uwagi na to, że to nie pierwszy tego typu dokument podpisany przez obie strony. To już drugi w okresie zaledwie czterech miesięcy list intencyjny podpisany przez Port Gdańsk ze stroną chińską, co stanowi potwierdzenie, że na mapie Nowego Jedwabnego Szlaku, chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą, Polska w grupie tzw. szesnastki tj. w grupie państw obszaru Europy Środkowej i Wschodniej leżących na Szlaku Jedwabnym, pełni bardzo ważną rolę.
W ciągu ostatnich zaledwie 7 lat towarowa wymiana polsko-chińska wzrosła aż o 50%. Tymczasem strona chińska koncentruje swoja uwagę głównie na dużych partnerach wymiany i z tej perspektywy, spośród całej szesnastki, Polska zaczyna odgrywać znaczącą rolę. Rynek polski należy do jednego z większych w Europie, który zapewnia dostęp do szerokiego grona odbiorców oraz licznej grupy polskich producentów.
Jak podaje polski port – w ramach tej koncepcji Port Gdańsk pozostaje bardzo ważnym potencjalnym partnerem dla Państwa Środka nie tylko ze względu na liczny rynek lokalny, ale także bogatą siatkę połączeń transportowych biegnących z Gdańska dalej w głąb Europy. Takie przesłanie towarzyszyło kilkudniowej wizycie portu w południowych Chinach i stanowiło kolejne potwierdzenie, że największy polski port morski może dalej umacniać swoją pozycję dla transportu polskich towarów na wschód, a realizacja tej koncepcji jest tylko kwestią czasu.
Port Guangzhou to w tej chwili największy uniwersalny port południowych Chin będący hubem transportowym dla okolicznych prowincji, w tym dla prowincji Guangxi, Yunnan, Guizhou, Sichuan, Hunan, Hubei and Jiangxi. Na nabrzeżach portowych przeładowuje się m.in. produkty paliwowe, węgiel, zboża, produkty chemiczne, w tym nawozy, stal, rudę, produkty przemysłu motoryzacyjnego oraz kontenery.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.