– Polska powinna inwestować w kolej i położyć większy nacisk na to, aby przełożyć transport towarów z dróg na tory – mówi w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Axel Mattern, CEO Hafen Hamburg Marketing. Zdaniem niemieckiego portu poprawa sytuacji naszej sieci kolejowej mogłaby znacznie ułatwić międzynarodową współpracę.
Kolej to przyszłość
Morski port w Hamburgu jest jednym z największych portów w Europie. W kwestii transportu towarów do/z portu stawia on przede wszystkim na kolej. Obecnie na Starym Kontynencie nie ma portu, w którym kolej ma tak duże znaczenie.
W 2017 roku obrót towarów koleją w Porcie Hamburg wyniósł 45,5 mln ton. W tej liczbie zawiera się m.in. 2,3 mln kontenerów o długości 20 stóp.
– W ciągu ostatnich 10 lat zainwestowaliśmy ponad 1 mld euro, głównie w rozwój połączeń kolejowych hamburskiego portu. Mówimy tu o fizycznej infrastrukturze jak i o digitalizacji tego transportu. Dla nas to właśnie kolej jest przyszłością i stawiamy ją na pierwszym miejscu – mówi Axel Mattern.
Europejska współpraca
Jako przykład mocnej współpracy podawana jest m.in. Austria. – Dzięki dobrej sieci kolejowej większość całego importu i eksportu Austrii odbywa się przez port w Hamburgu – informuje CEO Hafen Hamburg Marketing.
Według danych za 2017 rok, tygodniowo między Austrią a Hamburgiem podróżują 132 intermodalne serwisy kolejowe. Mocna współpraca jest prowadzona także z Czechami (185 serwisów tygodniowo) i Włochami (116 serwisów tygodniowo).
Polska potrzebuje kolejowej poprawy
Oczywiste jest to, że Port Hamburg silnie współpracuje także z Polską, do której w 2017 roku tygodniowo podróżowało 75 intermodalnych serwisów kolejowych. Niemniej jednak, tę współpracę mogłaby ułatwić poprawa sieci transportu szynowego w naszym kraju. – Polska powinna inwestować w kolej i położyć większy nacisk na to, aby przełożyć transport towarów z dróg na tory. Dzięki temu system transportowy całego kraju będzie bardziej elastyczny. Z naszego punktu widzenia najistotniejsze są połączenia w kierunkach północ-południe i wschód-zachód. To ułatwia współpracę z państwami ościennymi – mówi Axel Mattern.
Nasz kraj jest szczególnie ważna w kontekście współpracy z Chinami. – Polska jest także najważniejszym partnerem w sprawie Nowego Szlaku Jedwabnego. Oczywiście istotny jest każdy kraj, który współpracuje przy tym projekcie, ale dane pokazują, że kluczowa jest właśnie Polska – podkreśla przedstawiciel Portu Hamburg.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.