Rosyjskie embargo na żywność z Polski nie obejmuje już tranzytu przez Rosję do Chin lub Kazachstanu. Rozwiązanie w postaci elektronicznych plomb z lokalizatorami zostało w końcu zaakceptowane przez stronę rosyjską. Zainteresowanie usługą transportową na najkrószej trasie z Polski do Chin szybko rośnie – informuje spółka joint venture kolei białoruskich, kazachskich i rosyjskich UTLC ERA.
Pierwszy po zniesieniu embarga na tranzyt pociąg z 50 kontenerami wypełnionymi mlekiem w proszku i śmietaną wyprawiono z Polski do Kazachstanu. Jest to największa partia produktów objętych rosyjskimi sankcjami od czasu zniesienia ograniczeń w tranzycie w marcu bieżącego roku. Łącznie, jak dotąd, UTLC ERA przewiozła 101 kontenerów z takimi ładunkami.
Pociąg przekroczył granicę białorusko-rosyjską na przejściu Smoleńsk Sortirowocznyj („Rozrządowy”). W celu zagwarantowania, że kontenery nie zostaną otwarte na terytorium Rosji, wyposażono je w specjalne plomby elektroniczne z systemem lokalizacji. Informacje o ewentualnych próbach ich zerwania mają być natychmiast automatycznie przekazywane rosyjskim służbom kontroli (Rostransnadzor). Dane z lokalizatorów są dostępne także dla nadawców towaru. Zaopatrzenie całego transportu w te środki zabezpieczające zajęło zaledwie godzinę – jak podkreśla UTLC ERA, czynność ta praktycznie nie wpłynęła więc na czas transportu. Pociąg opuścił Rosję po trzech dniach i pokonaniu ok. 2500 km.
„Najkrótsza trasa z Europy do Chin i środkowej Azji prowadzi przez teren Rosji. Wykorzystanie rosyjskiej sieci kolejowej zmniejsza koszty ponoszone przez operatora o ok. 25-30% w porównaniu do tras objazdowych. Zastosowanie nowoczesnych technologii cyfrowych pozwala natomiast przyspieszyć procedurę celną i zminimalizować ilość czasu i pieniędzy, potrzebnych na organizację transportu. Przewoźnicy mogą dzięki temu poprawić jakość usług oraz uwolnić dużą część środków finansowych, obniżając ceny” – mówi cytowana przez UTLC ERA Elena Ignatenkova, dyrektor generalny Center for the Development of Digital Platforms.
Prezes UTLC ERA Aleksiej Grom dodaje, że transport objętych sankcjami towarów przez Rosję cieszy się rosnącym popytem zarówno po stronie chińskiej, jak i w państwach europejskich. – Wdrażanie każdego projektu można podzielić na określone stadia. Etapy planowania oraz pilotażu mamy już za sobą. Wraz z wysłaniem pierwszego pełnowymiarowego pociągu rozpoczął się etap komercjalizacji. Jest to wielka szansa dla europejskich producentów żywności na regularne dostarczanie swoich produktów chińskim konsumentom w krótkim czasie za pośrednictwem kolei – podkreśla. Jak dodaje, organizacja spodziewa się dalszego wzrostu zainteresowania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.