– Technologia eHighway jest obecnie w fazie rozwojowej. Liczymy na to, że w 2019 roku będzie gotowa do komercyjnego użytku. Większość prac skupia się na pantografie, tak aby docelowo można było opracować niezawodny, lekki i niedrogi produkt do masowej produkcji – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktruy.pl” Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG.
Pierwsza na świecie autostrada na ciężarówki elektryczne eHighway została otwarta na szwedzkiej drodze szybkiego ruchu E16 na północ od Sztokholmu
w czerwcu 2016 roku. Obecnie trwa 2,5-roczny okres próbny tej technologii, a dodatkowo powstają kolejne testowe odcinki w USA oraz w Niemczech. System korzysta z ciągłego zasilania i składa się z napowietrznej linii zasilającej oraz ciężarówek ze specjalnymi pantografami, i silnikami hybrydowymi.
Leonard Dolecki, RynekInfrastruktruy.pl: Na czym polega technologia eHighway?
Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG: Technologia eHighway łączy elementy wykorzystywane w transporcie drogowym i kolejowym. Jest ona otwarta oraz niezawodna. Zaprojektowana jako system nakładany, ulepsza istniejącą infrastrukturę bez szkody dla samej infrastruktury oraz konwencjonalnych użytkowników. Co więcej, system oferuje nieograniczoną elastyczność uzyskaną dzięki hybrydowej konstrukcji pojazdów.
Jak wyglądają testy elektrycznej autostrady w Szwecji?
Próby odbywają się z użyciem dwóch hybrydowo-dieslowskich pojazdów wyprodukowanych w zakładach Scanii i zaadaptowanych przez Siemensa do działania pod linią zasilającą. W ramach testów, ciężarówki kursują jako część taboru firmy transportowej z ładunkiem zamawianym przez klientów komercyjnych.
Czy dotychczas infrastruktura wymagała napraw?
Elektryfikacja to technologia z ponad 100-letnią tradycją i jest to dojrzała dziedzina stosowana z powodzeniem na całym świecie. Jest sprawdzona tam gdzie doświadczenie, standardy i przepisy są przestrzegane. Z tego względu niezawodność infrastruktury używanej w eHighway została już sprawdzona w poprzednich latach i to w najtrudniejszych warunkach. Zdobyte doświadczenie skutkuje tym, że jak dotąd nie potrzebne były żadne naprawy instalacji testowanej w Szwecji. Nie wykryto żadnych nieoczekiwanych zdarzeń podczas całego okresu demonstracyjnego.
Jak eHighway wpływa na środowisko naturalne?
Jedną z zalet systemu e-Highway jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Zaczęto przeprowadzać teoretyczne oszacowanie zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W tym celu pobór energii był mierzony i analizowany przez okres 53 dni. Podczas pomiarów, jedna z ciężarówek pokonała dystans 700 km na zasilaniu elektrycznym. Pobór prądu z sieci wyniósł około 1650 kWh. Aby oszacować ilość niewyemitowanego dwutlenku węgla, obliczono ile oleju napędowego potrzebne by było do wyprodukowania takiej samej ilości energii przez silnik diesla. Wynik pokazał redukcję emisji dwutlenku węgla aż o jedną tonę.
Jakie są koszty budowy i eksploatacji instalacji technologi eHighway?
Około 2,26 miliona euro za kilometr dla obu stron drogi (łącznie z punktami przyłączenia do sieci, linią zasilająca od punktu przyłączenia do sieci do podstacji wzdłuż trasy, podstacją, słupami, siecią trakcyjną, barierkami ochronnymi, planowaniem, zaopatrzeniem i zarządzaniem projektem). Liczba ta pochodzi z raportu zleconego i opublikowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu (BMVI) na zlecenie kilku instytutów, firm konsultingowych i środowisk akademickich. Raport był częścią strategii mobilności i paliw BMVI (MKS). Z kolei koszt eksploatacji takiej infrastruktury to ok. 2,5 % kosztów inwestycji rocznie.
Jakie są główne zalety elektrycznych autostrad budowanych przez firmę Siemens?
W technologii eHighway bezpośredni przesył energii gwarantuje wyjątkową wydajność. Aż 80-85% energii trafia na koła. To dwa razy więcej niż w konwencjonalnych ciężarówkach. System umożliwia również odzyskiwanie energii podczas hamowania i przechowywania jej na pokładzie pojazdu, zasilanie innych ciężarówek pracujących w systemie lub nawet zwrot nadwyżki energii do sieci publicznej. Oszczędności energii przekładają się na zwiększoną wydajność całego systemu, mniejszą emisyjność i zmniejszony pobór energii. Inne zalety to łatwa integracja z istniejącą infrastrukturą oraz dojrzałość technologiczna systemu.
Czy istnieją już plany budowy nowych elektrycznych autostrad?
Tak jak w przypadku większości innych projektów, konieczne jest ogłoszenie przetargu zgodnego z przepisami Unii Europejskiej. To dotyczy również zbliżających się trzech prób terenowych w Niemczech. Z tego względu nie jest ustalone, że to Siemens będzie dostawcą sieci systemów autostrad elektrycznych. Oczywiście jesteśmy orędownikiem tego typu technologii w Europie i na całym świecie.