Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Siemens: Liczymy, że w 2019 roku eHighway trafi do komercyjnego użytku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Siemens: Liczymy, że w 2019 roku eHighway trafi do komercyjnego użytku
fot. Siemens
– Technologia eHighway jest obecnie w fazie rozwojowej. Liczymy na to, że w 2019 roku będzie gotowa do komercyjnego użytku. Większość prac skupia się na pantografie, tak aby docelowo można było opracować niezawodny, lekki i niedrogi produkt do masowej produkcji – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktruy.pl” Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG.

Pierwsza na świecie autostrada na ciężarówki elektryczne eHighway została otwarta na szwedzkiej drodze szybkiego ruchu E16 na północ od Sztokholmu w czerwcu 2016 roku. Obecnie trwa 2,5-roczny okres próbny tej technologii, a dodatkowo powstają kolejne testowe odcinki w USA oraz w Niemczech. System korzysta z ciągłego zasilania i składa się z napowietrznej linii zasilającej oraz ciężarówek ze specjalnymi pantografami, i silnikami hybrydowymi.

Leonard Dolecki, RynekInfrastruktruy.pl: Na czym polega technologia eHighway?

Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG:
Technologia eHighway łączy elementy wykorzystywane w transporcie drogowym i kolejowym. Jest ona otwarta oraz niezawodna. Zaprojektowana jako system nakładany, ulepsza istniejącą infrastrukturę bez szkody dla samej infrastruktury oraz konwencjonalnych użytkowników. Co więcej, system oferuje nieograniczoną elastyczność uzyskaną dzięki hybrydowej konstrukcji pojazdów.

Jak wyglądają testy elektrycznej autostrady w Szwecji?

Próby odbywają się z użyciem dwóch hybrydowo-dieslowskich pojazdów wyprodukowanych w zakładach Scanii i zaadaptowanych przez Siemensa do działania pod linią zasilającą. W ramach testów, ciężarówki kursują jako część taboru firmy transportowej z ładunkiem zamawianym przez klientów komercyjnych.

Czy dotychczas infrastruktura wymagała napraw?

Elektryfikacja to technologia z ponad 100-letnią tradycją i jest to dojrzała dziedzina stosowana z powodzeniem na całym świecie. Jest sprawdzona tam gdzie doświadczenie, standardy i przepisy są przestrzegane. Z tego względu niezawodność infrastruktury używanej w eHighway została już sprawdzona w poprzednich latach i to w najtrudniejszych warunkach. Zdobyte doświadczenie skutkuje tym, że jak dotąd nie potrzebne były żadne naprawy instalacji testowanej w Szwecji. Nie wykryto żadnych nieoczekiwanych zdarzeń podczas całego okresu demonstracyjnego.

Jak eHighway wpływa na środowisko naturalne?

Jedną z zalet systemu e-Highway jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Zaczęto przeprowadzać teoretyczne oszacowanie zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W tym celu pobór energii był mierzony i analizowany przez okres 53 dni. Podczas pomiarów, jedna z ciężarówek pokonała dystans 700 km na zasilaniu elektrycznym. Pobór prądu z sieci wyniósł około 1650 kWh. Aby oszacować ilość niewyemitowanego dwutlenku węgla, obliczono ile oleju napędowego potrzebne by było do wyprodukowania takiej samej ilości energii przez silnik diesla. Wynik pokazał redukcję emisji dwutlenku węgla aż o jedną tonę.

Jakie są koszty budowy i eksploatacji instalacji technologi eHighway?

Około 2,26 miliona euro za kilometr dla obu stron drogi (łącznie z punktami przyłączenia do sieci, linią zasilająca od punktu przyłączenia do sieci do podstacji wzdłuż trasy, podstacją, słupami, siecią trakcyjną, barierkami ochronnymi, planowaniem, zaopatrzeniem i zarządzaniem projektem). Liczba ta pochodzi z raportu zleconego i opublikowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu (BMVI) na zlecenie kilku instytutów, firm konsultingowych i środowisk akademickich. Raport był częścią strategii mobilności i paliw BMVI (MKS). Z kolei koszt eksploatacji takiej infrastruktury to ok. 2,5 % kosztów inwestycji rocznie.

Jakie są główne zalety elektrycznych autostrad budowanych przez firmę Siemens?

W technologii eHighway bezpośredni przesył energii gwarantuje wyjątkową wydajność. Aż 80-85% energii trafia na koła. To dwa razy więcej niż w konwencjonalnych ciężarówkach. System umożliwia również odzyskiwanie energii podczas hamowania i przechowywania jej na pokładzie pojazdu, zasilanie innych ciężarówek pracujących w systemie lub nawet zwrot nadwyżki energii do sieci publicznej. Oszczędności energii przekładają się na zwiększoną wydajność całego systemu, mniejszą emisyjność i zmniejszony pobór energii. Inne zalety to łatwa integracja z istniejącą infrastrukturą oraz dojrzałość technologiczna systemu.

Czy istnieją już plany budowy nowych elektrycznych autostrad?

Tak jak w przypadku większości innych projektów, konieczne jest ogłoszenie przetargu zgodnego z przepisami Unii Europejskiej. To dotyczy również zbliżających się trzech prób terenowych w Niemczech. Z tego względu nie jest ustalone, że to Siemens będzie dostawcą sieci systemów autostrad elektrycznych. Oczywiście jesteśmy orędownikiem tego typu technologii w Europie i na całym świecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Pozostałe z wątku:

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Inżynieria i innowacje

IKEA, Raben i Volvo rozwijają wspólnie bezemisyjny transport ciężki

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

Inżynieria i innowacje

Elektrykiem na wakacje? Mity a rzeczywistość

inf prasowa 16 lipca 2023

DB Schenker. Elektryczne ciężarówki wyjadą w długie trasy

Inżynieria i innowacje

MI: Proponowane przepisy unijne grożą wykluczeniem komunikacyjnym

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5