Partner serwisu
Miasto

DTŚ Wschód zawieszona czy przekreślona?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

MIASTO
DTŚ Wschód zawieszona czy przekreślona?
fot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
W ocenie formalnej wniosków o dofinansowanie z RPO WSL poległa aplikacja złożona na projekt DTŚ Wschód. Planowany od lat odcinek, stanowiący swoistą kontynuację Drogowej Trasy Średnicowej w śląskiej aglomeracji, nie ma szczęścia. Szczególne fatum wiąże się z procedowaniem decyzji środowiskowej oraz zmianą w podejściu do wysokości przyznawanych kwot unijnego wsparcia.

Mysłowice, Sosnowiec oraz Dąbrowa Górnicza, Będzin i Katowice, już w 2004 roku podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego porozumienie w sprawie realizacji DTŚ Wschód. Nie udało się jednak jego wypełnić pomimo zabezpieczenia na ten cel środków finansowych we wcześniejszym rozdaniu RPO.

Nowe rozdanie z fiaskiem

W 2013 r. rolę lidera w przygotowaniach projektu DTŚ Wschód przyjęło Jaworzno. Podpisało z Sosnowcem i Mysłowicami odrębne porozumienie na przygotowanie dokumentacji środowiskowej i budowlanej. Z czasem do porozumienia dołączyły Katowice.

Pierwszy poważny problem pojawił się, gdy decyzja środowiskowa, o którą wcześniej, na pierwotny projekt występował marszałek, została uchylona. Porozumienie miast zaryzykowało zlecając dla procedowanego w tym procesie odcinka całoroczne inwentaryzacje przyrodnicze. Nowa decyzja ma być wydana w połowie tego roku.

– Jeszcze toczy się postępowanie środowiskowe oparte o nowy projekt i nową dokumentację przyrodniczą. Jest nam niewymownie przykro, że marszałek nie chciał poczekać na to aż RDOŚ wyda decyzję – mówi Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie, reprezentujący lidera porozumienia miast.

– Projekt DTS Wschód nie został odrzucony przez marszałka województwa, tylko w ocenie Komisji Oceny Ekspertów, w której nie występuje marszałek, a której skład jest powoływany przez Instytucję Zarządzającą RPO WSL, czyli Zarząd Województwa – prostuje personalne przypisanie odrzucenia Beata Goleśna z Wydziału Rozwoju Regionalnego UMWS. – Dokumenty złożone w konkursie o wsparcie unijne okazały się niewystarczające, a ich brak był na tyle istotną przeszkodą, że wnioski nie mogły zostać poddane procedurze wezwania beneficjenta w celu ich uzupełnienia – informuje przedstawicielka urzędu.

Droga ważna, procedury również

Poprowadzenie DTŚ Wschód partnerzy porozumienia zaplanowali w dwóch odnogach. Pierwsza wiedzie od węzła Lwowska w Katowicach, przez węzeł Janów na granicy Mysłowic i Katowic, w stronę węzła Jęzor na drodze S1. Druga odnoga idzie w śladzie tzw. mysłowickiej obrzeżnej północnej. W Sosnowcu skręca na wschód i dalej wiedzie do nowo projektowanego węzła Bór na drodze S1.

– Przypomnijmy, że już w 2013 roku postanowiono o wydłużeniu przebiegu drogi od mysłowickiej ul. Obrzeżnej Zachodniej do węzła Jęzor w rejonie obecnego końca jaworznickiej obwodnicy. Beneficjent, od czasu zidentyfikowania nowego przebiegu planowanej drogi, nie miał żadnych formalnych przeszkód, aby odpowiednio wcześnie rozpocząć czynności zmierzające do pozyskania decyzji środowiskowej. Niestety, z tego co nam dzisiaj wiadomo, rozpoczął te czynności dopiero w 2016 roku, kiedy to też zwrócił się do samorządu województwa, aby ten wycofał swój wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, z którą procedował jeszcze w stosunku do starego przebiegu trasy. Po tym fakcie wniosek samorządu został bezzwłocznie wycofany – informuje Beata Goleśna.

Przedstawicielka UMWŚ zaznacza, że fakt prowadzenia przez samorząd województwa swoich czynności administracyjnych związanych jeszcze z poprzednio projektowanym przebiegiem tej drogi, czyli do Mysłowic, był zupełnie niezależny od konieczności przeprowadzenia stosownych czynności przez wnioskodawcę wobec obecnie planowanego przebiegu drogi, czyli do Jaworzna. – Należy również podkreślić, że nie ma takiej prawnej możliwości, żeby połączyć ze sobą dwie odrębnie wydane decyzje środowiskowe ponieważ to by nie spełniało wymagań stawianych wobec tego typu dokumentu, a mianowicie kompleksowego oddziaływania inwestycji na środowisko – zastrzega Beata Goleśna.

Potrzebne nowe rozwiązanie

Na inwestycję szacowaną na ok. 330 mln zł partnerzy projektu chcieli pozyskać 240 mln zł. Jednak, jak się ostatecznie okazało, z unijnego programu mogli liczyć na nieco więcej niż połowę tej kwoty. To wywołało kolejny problem. „Cztery miasta, tj. Katowice, Sosnowiec, Mysłowice i Jaworzno, musiałyby w ciągu kilku tygodni zebrać kwotę dwukrotnie wyższą niż pierwotnie myślały. Nerwowe spotkania z marszałkiem doprowadziły do tego, że zgodził się on złożyć dwa wnioski, a sam projekt podzielić na dwa etapy. Nie zostawił jednak czasu na dokonanie takich zmian. A zrobienie samych nowych studiów wykonalności zabiera długie tygodnie. Zmieniono zasady gry, nie zmieniono terminu” – tak zaistniałą sytuację Tomasz Tosza opisuje na stronie internetowej MZDiM.

Obecnie wiadomo, że nie jest planowany kolejny nabór projektów drogowych do dofinansowania. – Wobec zaistniałych okoliczności, marszałek województwa planuje zorganizowanie spotkania z prezydentami miast w celu przedyskutowania innych możliwości finansowania tej inwestycji – informuje Beata Goleśna.

– Mamy nadzieję, że jest jeszcze szansa na uratowanie projektu. Bardzo liczymy na spotkanie z marszałkiem, gdyż DTŚ to naprawdę strategiczna inwestycja dla naszych miast – przyznaje Edward Lasok, prezydent Mysłowic.

W najgorszym wypadku... kolejna perspektywa 
 

Dla Mysłowic brak tej trasy oznacza przede wszystkim kłopoty związane z nasileniem ruchu. – Nie tylko mysłowiczanie przejeżdżają przez centrum naszego miasta, ale również mieszkańcy Sosnowca i Jaworzna. DTŚ stanowiłaby rozwiązanie tego problemu i swoistą obwodnicę Mysłowic. Brak tej trasy zmusi nas do szukania innych rozwiązań sytuacji. Przykre jest, że projekt ten od początku nie miał szczęścia i ciągle napotykał trudności – komentuje prezydent Edward Lasok. – Szukaniem innych rozwiązań tej sytuacji zajmiemy się po spotkaniu u marszałka, gdy poznamy ostateczne decyzje – dodaje włodarz miasta.

Rafał Łysy, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Sosnowcu, informuje, że miasto będzie szukało innych źródeł finansowania, w tym z budżetu centralnego. Władze miasta nie chcą jednak komentować sytuacji dopóki nie zostaną przekazane dokumenty w tej sprawie i nie uzyska wyjaśnień od lidera projektu, czyli Jaworzna.

– W układzie komunikacyjnym Sosnowca ta droga nie jest priorytetem. Dla nas najważniejsza jest przebudowa drogi krajowej nr 94 oraz budowa węzła S1 z terenami inwestycyjnymi po kopalni piasku Maczki-Bór i obszarem KSSE Dańdówka – zaznacza Rafał Łysy.

– Gdyby DTŚ Wschód miało nie być, to szybciej nastąpi zawał komunikacyjny wschodniej części aglomeracji, a centrum Mysłowic nadal będzie nieznośne do życia. Oczywiście, że odrzucenie wniosku o dofinasowanie nie oznacza przekreślenia projektu, lecz jedynie powoduje, że trzeba znaleźć inne źródło finansowania – podsumowuje sytuację Tomasz Tosza. – Gdy projekt otrzyma decyzję środowiskową, to będzie ona ważna 10 lat. W tym czasie miasta muszą zdobyć środki. Choćby, w najgorszym razie, miał być to unijny budżet na lata 2021 - 2028 – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa podsumowuje wakacyjne remonty na drogach

Miasto

Warszawa podsumowuje wakacyjne remonty na drogach

Redakcja/inf. pras. 10 września 2023

Rzeszów. Drogie oferty na dokumentację łącznika ul. Warszawskiej i Krakowskiej

Drogi i autostrady

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Miasto

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Olsztyn szykuje się do budowy nowej ulicy na Nagórkach

Miasto

Olsztyn szykuje się do budowy nowej ulicy na Nagórkach

Przemysław Farsewicz 29 listopada 2022

NDI przejęło plac budowy w Częstochowie

Miasto

Zobacz również:

Warszawa podsumowuje wakacyjne remonty na drogach

Miasto

Warszawa podsumowuje wakacyjne remonty na drogach

Redakcja/inf. pras. 10 września 2023

Rzeszów. Drogie oferty na dokumentację łącznika ul. Warszawskiej i Krakowskiej

Drogi i autostrady

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Miasto

Egipt: Estakada autostradowa w Aleksandrii przy… plaży

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Olsztyn szykuje się do budowy nowej ulicy na Nagórkach

Miasto

Olsztyn szykuje się do budowy nowej ulicy na Nagórkach

Przemysław Farsewicz 29 listopada 2022

NDI przejęło plac budowy w Częstochowie

Miasto

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5