Szczecin w ubiegłym roku testował na swoich ulicach znane z zagranicy tzw. yellow boxy, czyli rozwiązanie w którym kierowcom wskazuje się, gdzie nie powinni się zatrzymywać, by w przypadku braku możliwości zjazdu ze skrzyżowania nie blokować ruchu. Rozwiązanie okazało się skuteczne. Problemem jednak okazał się kolor, którym zaznaczano strefy wolne od stojących pojazdów. Boxy więc wrócą, ale już nie jako „yellow”, lecz jako „blue”.
Jak tłumaczy miasto w komunikacie, nazwa „yellow box” odnosi się do wyznaczonego na środku skrzyżowaniu pola, pomalowanego w żółte pasy tworzące kratę, na które nie można wjeżdżać, jeśli nie ma się możliwości jego opuszczenia, czyli wyjechania ze skrzyżowania. Takie rozwiązanie funkcjonuje w wielu miastach Europy Zachodniej, na skrzyżowaniach dróg głównych z podporządkowanymi.
Szczecin wprowadził je w ramach testów latem ubiegłego roku. Yellow boxy zostały wówczas wymalowane na pięciu skrzyżowaniach. Po trzech miesiącach oznakowanie usunięto.
– Rolą yellow boxów jest przypomnienie kierowcom o braku możliwości postoju w obrębie skrzyżowania i oznaczenie tych miejsc, w których pozostanie może doprowadzić do zablokowania ruchu, z czym na ulicach Szczecina mamy często do czynienia – wyjaśnia Marcin Charęza, kierownik Referatu ds. Organizacji Ruchu w Urzędzie Miasta. – Zastosowanie tego rozwiązania okazało się dużym sukcesem, otrzymywaliśmy od kierowców wiele pozytywnych komentarzy, a także próśb i wniosków o kolejne yellow boxy w różnych miejscach.
Po zakończeniu testu, w referacie odpowiadającym za organizację ruchu powstał specjalny raport zawierające zebrane wnioski. Opracowanie, zawierające pozytywne doświadczenia trafiło do Ministerstwa Infrastruktury. Miasto podkreśla, że na skrzyżowaniach, gdzie wprowadzono system yellow box, już po paru dniach dało się zaobserwować znaczącą poprawę przepustowości.
Trudno się dziwić, ze po takich doświadczeniach Szczecin chce wrócić do znakowania skrzyżowań. Miasto wzięło jednak pod uwagę sygnały, które płynęły z ministerstwa Infrastruktury, a odnosiły się do koloru linii – żółty w naszym kraju jest zarezerwowany dla oznakowania tymczasowego. Dla miasta to nie problem, bo nie o kolor tu chodzi. Nowe boxy będą wyznaczane niebieskimi liniami.
– Niebieski jest kolorem neutralnym, który występuje już na ulicach Szczecina w postaci przystanków tramwajowych czy miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych – uzasadnia wybór miasto.
W pierwszej kolejności boxy w wersji blue zaplanowano na skrzyżowaniach, na których sprawdziły się rozwiązania testowane w ubiegłym roku, tj. Europejska – Dworska, Matejki – Bazarowa, Wierzbowa – Reczańska, pl. Kościuszki, Małopolska – Matejki oraz Unii Lubelskiej – Orląt Lwowskich. W przyszłości brane są pod uwagę także inne lokalizacje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.