– Polska to jedyny kraj, który znajduje się w pierwszej piątce w każdym z krajów Unii Europejskiej, pod względem pochodzenia przewoźników drogowych – informują eksperci. Statystyki pokazują, jak ważny jest nasz kraj dla szlaków handlowych, przede wszystkim między Europą a Azją.
Jak podaje Volvo – trzy najważniejsze połączenia handlowe to kierunki między USA, Chinami i Europą, a największy udział w transporcie globalnym ma transport drogowy. Mimo znacznie mniejszego załadunku ciężarówek niż kolei czy statków morskich to jego uniwersalność oraz powszechność nadal stanowią cechy, które wyprowadzają go na czoło klasyfikacji. Jego udział to 49,8%.
W samej Unii Europejskiej transport drogowy stanowi 74,9% całego transportu. Reszta rozkłada się między kolej (18,4%) oraz żeglugę (6,7%). Jedyne kraje, w których ciężarówki nie przeważają w transporcie ładunków to Estonia, Litwa i Łotwa.
Strategiczne położenie
Chociaż pod względem ilości dróg oraz gęstości sieci drogowej jesteśmy jeszcze daleko za europejskimi liderami to ważne jest nasze położenie na szlakach handlowych. Przez Polskę przebiega międzynarodowa trasa E40, w której ciągu leży, już w całości przejezdna, autostrada A4.
Sama trasa E40 ma ok. 8,5 tys. km co stawia ją na pierwszym miejscu pośród wszystkich europejskich tras szybkiego ruchu. Prowadzi ona od Calais we Francji, przez Belgię, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję, Uzbekistan, Turkmenistan, Kirgistan aż po Kazachstan.
Polacy wożą towary wszędzie
– Na Słowacji 38,4% przewoźników drogowych pochodzi z Polski. W Wielkiej Brytanii jest to 21,3%. – Polska to jedyny kraj, który znajduje się w pierwszej piątce w każdym z krajów Unii Europejskiej, pod względem pochodzenia przewoźników drogowych – informuje Volvo.
Dodatkowo duża część, bo aż 7,8% wszystkich towarów w unii europejskiej przejeżdża przez Polskę. Pod tym względem jesteśmy w zestawieniu na trzecim miejscu za Niemcami (28,4%) oraz Francją (18,9%). Co ciekawe, jeśli chodzi o sam transport towarów w Unii, to aż 85% ładunków jest przewożona jednorazowo na odległość mniejszą bądź równą 150 km.
Polska jakość
– Przedstawiona nformacja potwierdza obecną sytuację na rynku przewozów drogowych w Unii Europejskiej – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Szmit wiceminister infrastruktury i budownictwa. – Polscy przewoźnicy zdobyli zaufanie klientów dzięki sprawnemu i terminowemu dostarczaniu towaru oraz profesjonalizmowi kierowców. Do tak dobrej oceny polskich firm transportowych przyczynia się również nowoczesny i ekologiczny tabor. W przewozach drogowych ustępują jedynie przewoźnikom niemieckim, natomiast w przewozach międzynarodowych są zdecydowanymi liderami na rynku UE – dodaje.
– Aktywność polskich firm transportowych jest również widoczna w przewozach kabotażowych, wykonywanych na terenie państw członkowskich UE. Ich udział w rynku kształtuje się na poziomie aż 25%, natomiast firmy holenderskie, które znajdują się na drugiej pozycji kontrolują zaledwie 11% rynku – komentuje Jerzy Szmit.
Link do całej infografiki opracowanej przez Volvo znajdziecie TU.