Jest nowe połączenie intermodalne dające możliwości połączenia Bałtyku, przez Adriatyk, z Morzem Śródziemnym. Połączenie wykorzystuje kolejowy „most lądowy” pomiędzy Gdynią a portem Koper w Słowenii.
Połączenie bazuje na istniejących rozwiązaniach transportowych, łącząc je i wzajemnie koordynując. Podstawą jest współpraca dwóch operatorów kolejowych – Loconi oraz Baltic Rail.
Pierwszy jest operatorem pociągów kontenerowych kursujących 5 razy w tygodniu między Gdynią a Wrocławiem, drugi operuje 3-5 pociągami w ciągu tygodnia na trasie pomiędzy Wrocławiem a Koprem w Słowenii. Wspólnie proponują usługę intermodalną Gdynia – Koper – Gdynia z przeładunkiem między pociągami.
Inicjatywę – jak podano w komunikacie prasowym – wspierają Port Koper w Słowenii oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni. Umożliwia ona połączenie kluczowych portów w Skandynawii z najważniejszymi portami w środkowej i wschodniej części Morza Śródziemnego.
Nowe połączenie pozwala na oszczędność nawet połowy czasu transportu. Na przykład połączenie między Oslo i Hajfą z wykorzystaniem wyłącznie drogi morskiej trwa ok. 30 dni, podczas gdy wykorzystanie drogi morskiej z lądowym łącznikiem od Gdyni do Kopru zajmie 14 dni.