Partner serwisu
Biznes i przemysł

99 na 100 podwykonawców Budimeksu zadowolonych ze współpracy

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
99 na 100 podwykonawców Budimeksu zadowolonych ze współpracy
fot. GDDKiA
Piętnaście tysięcy – to liczba podwykonawców i dostawców, z którymi współpracuje Budimex. Firma często zatrudnia lokalne przedsiębiorstwa na obszarach, gdzie realizuje inwestycje budowlane. Jak podaje Budimex, 99,87% procent podwykonawców Budimeksu rozlicza się z generalnym wykonawcą bez dodatkowych roszczeń i sporów sądowych. Żeby poprawić płynność rozliczeń z podwykonawcami, największy polski generalny wykonawca budowlany rozbija płatności na mniejsze pozycje i przyśpiesza terminy płatności.

Budimex jest jedną z największych firm budowlanych w Polsce. Co za tym idzie, realizuje wiele strategicznych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych, specjalistycznych i przemysłowych w całym kraju, między innymi dla PKP PLK i GDDKiA. Przy kontraktach spółka korzysta ze wsparcia podwykonawców. W 2018 na 300 budowach, które realizujemy współpracujemy z około piętnastoma tysiącami firm – mówi Michał Wrzosek – rzecznik prasowy Budimeksu. Spory sądowe w całej w zakresie realizacji i rozliczeń z podwykonawcami Polsce dotyczą zaledwie kilkanaście przypadków. Przy takiej skali pojedyncze przypadki zerwania umów z podwykonawcami są możliwe, ale ograniczamy takie sytuacje do minimum – mówi Wrzosek.

Solidny partner

Firmy współpracujące z Budimeksem muszą spełniać wysokie kryteria. – Poszukując firmy podwykonawczej, generalny wykonawca musi zwrócić uwagę na jej doświadczenie oraz zasobność kadr technicznych, którymi dysponuje, bo brak pracowników o odpowiednim wykształceniu technicznym to dziś problem, jaki trawi całą branżę budowlaną – mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Dowodem dobrze zorganizowanej współpracy z podwykonawcami są liczby. Na budowie jednego z odcinków autostrady A4 pracowało 1,5 tysiąca podwykonawców Budimeksu, spośród których tylko jeden zgłaszał na drodze sądowej zarzuty związane z rozliczeniem.

– Budimex jest jedną z marek, które są rozpoznawalne nie tylko poprzez liczbę zrealizowanych inwestycji, ale także dzięki temu, że współpracują z rzetelnymi podwykonawcami, którzy nie miewają na ogół problemów z terminowością w płaceniu za pracę – mówi Jan Styliński.

Budimex prowadzi rozmowy z każdym podmiotem, który ma zastrzeżenia dotyczące zapłaty. Tak było również w tym przypadku, mimo że chodziło o rozliczenia między samymi podwykonawcami. Kwestie finansowe są traktowane bardzo poważne, dlatego Budimex stale szuka rozwiązań, które wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie jego partnerów i możliwość płynnego wykonywania pracy. Wśród największych dostawców Budimeksu są także największe spółki Skarbu Państwa jak Orlen Asfalt, Energa i Lotos.

Partnerzy z kwalifikacjami poszukiwani

Niezwykle istotną kwestią jest też zapewnienie pracownikom najwyższych standardów BHP.

– Bezpieczeństwo na budowie to dla nas priorytet. W tym zakresie nie ma miejsca na żadną taryfę ulgową. To warunek, którego firmy z nami współpracujące muszą bezwzględnie przestrzegać – deklaruje Dariusz Blocher – Prezes Budimeksu. Inne aspekty poddawane ocenie to wysoka efektywność działania, dbałość o jakość oraz środowisko.

Podmioty są zobowiązane również do przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie kontrahenta, m.in. do stworzenia warunków pracy chroniących przed wypadkami, odpowiedniego używania sprzętu, działalności zgodnej z prawem oraz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji.

Podwykonawcy z wyższymi marżami

Najlepszym dowodem na to, że polityka Budimeksu dotycząca podwykonawców się sprawdza jest fakt, iż w 2018 roku żaden z generalnych wykonawców nie znalazł się w raporcie Krajowego Rejestru Długów.

Warto też podkreślić, że marże podwykonawców Budimeksu rosną, podczas gdy marże samego Budimeksu są mniejsze. Według danych GUS marża firmy zmniejszyła się z 11,3 do 6,9 proc. – Wynika to z tego, że umowy zawierane przed generalnego wykonawcę zwykle obejmują pracę na kilka następnych lat, a składana w przetargu oferta zawiera aktualną cenę, która w kolejnych latach nie przystaje już do bieżących cen rynkowych. Rosną ceny materiałów, siły roboczej itp. Podwykonawcy z kolei zawierają kontrakty na znacznie krótszy czas, dlatego łatwiej jest im w cenie uwzględnić zmianę czynników rynkowych – tłumaczy Jan Styliński.

– Ze względu na rosnące ceny wykonawstwa marże w kolejnych kwartałach mogą nadal znajdować się pod presją. Jednak mimo niekorzystnej sytuacji w branży chcemy walczyć o utrzymanie rentowności powyżej wskaźników rynkowych – mówi Dariusz Blocher.

Według danych statystycznych przedsiębiorstwa zatrudniające przynajmniej 9 pracowników zanotowały znaczący wzrost marży z 5% w pierwszej połowie 2017 roku do 8,2% w pierwszej połowie 2018 r. Tendencja ta pojawia się również w firmach zatrudniających między 10 a 49 pracowników, gdzie wynik ten w 2017 roku wynosił 3,2%, zaś w 2018 było to już 3,6%. Natomiast duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 250 osób, osiągnęły spadek w tej kwestii – z 2,3% w pierwszej połowie 2017 na -0,8% w pierwszej połowie 2018 r.

Budimex inwestuje w polskie firmy

Wśród podwykonawców Budimeksu jest bardzo dużo rodzimych kontrahentów oraz spółki Skarbu Państwa, m.in. Orlen Asfalt Sp. z o.o, Lotos Asfalt Sp.z o.o. Energa Obrót SA – Dla nas jako firmy polskiej z częściowo zagranicznym akcjonariatem ważne jest, żeby działać ramię w ramię z innymi polskimi podmiotami i dzięki temu zatrzymywać kapitał w naszym kraju – mówi Dariusz Blocher.

Budimex stara się również zatrudniać lokalnych dostawców z obszarów, gdzie realizuje inwestycje. Tak jest chociażby przy przebudowie 160-letniego dworca PKP w Białymstoku, która ma się rozpocząć w listopadzie br. – Nie ma potrzeby szukać kontrahentów z oddalonych rejonów, jeśli na danym obszarze działa firma z odpowiednimi kwalifikacjami. Dzięki temu korzyść jest podwójna. Na terenie samorządu powstaje inwestycja, a przy okazji gwarantujemy pracę okolicznym mieszkańcom i ożywiamy lokalną gospodarkę – wyjaśnia prezes spółki.

– Zatrudnianie lokalnego podwykonawcy to bardzo pozytywny trend, bo poza zyskiem biznesowym dla generalnego wykonawcy, wynikającym np. braku kosztów noclegu pracowników, ważny jest także wymiar społeczny, np. wspieranie lokalnego rynku pracy – mówi Jan Styliński z PZPB.

Dobra współpraca Budimeksu z podwykonawcami potwierdzają także niezależne analizy. Od 2011 roku spółka wchodzi w skład indeksu RESPECT – najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Należą do niego wyłącznie podmioty działające zgodnie z najlepszymi standardami zarządzania w zakresie ładu korporacyjnego, ładu informacyjnego i relacji z inwestorami, a także w obszarach czynników ekologicznych, społecznych i pracowniczych. Każdego roku Budimex jest audytowany w powyższych aspektach, również w zakresie dobrej współpracy z podwykonawcami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Polityka i prawo

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Elżbieta Pałys 07 września 2023

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Budimex blisko wygranej przetargu na S16 koło Olsztyna

Drogi i autostrady

Obwodnica Przecławia i Warzymic gotowa przed terminem. Wkrótce otwarcie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Polityka i prawo

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Elżbieta Pałys 07 września 2023

Certyfikacja wykonawców nie ochroni rynku przed nierzetelnymi firmami

Polityka i prawo

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Biznes i przemysł

Mirbud chce się rozwijać na rynku kolejowym

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5