Trzy suwnice STS przypłyną do Gdańska już na początku maja. Władze portu oczekują pierwszego transportu już drugiego dnia najbliższego weekendu. Jak podaje „portalmorski.pl” – to zwiastun tego, że jedna z najważniejszych morskich inwestycji na Pomorzu, czyli budowa DCT2, powoli zbliża się ku końcowi.
Suwnice w drodze
Elementy portowych dźwigów powstają w irlandzkim mieście Killarney oraz niemieckim Rostocku. Do Gdańska trafią drogą morską. Pierwszy transport z elementami dwóch suwnic spodziewany jest już 2 maja, drugi transport z trzecią suwnicą powinien pojawić się w gdańskim terminalu głębokowodnym 12 maja.
Długie na 650 metrów nabrzeże DCT Gdańsk docelowo będzie wyposażone w pięć suwnic placowych STS wyprodukowanych przez firmę Liebherr Container Cranes Ltd, 16 suwnic placowych RTG oraz w dodatkowe sprzęty.
T2 daje możliwości
Inwestycja zaczęła się wiosną ubiegłego roku i już w tym roku ma doczekać swojego finału. Obecnie zdolność przeładunkowa terminalu DCT Gdańsk wynosi 1,5 mln TEU rocznie. Zakończenie pierwszej fazy rozbudowy zwiększy ja dwukrotnie, do 3 mln TEU rocznie. Sprawi to, że największy terminal kontenerowy w Polsce będzie miał jeszcze większe szanse w konkurowaniu z innymi dużymi terminalami na Bałtyku.
Projektantem i generalnym wykonawcą nowego głębokowodnego nabrzeża DCT Gdańsk jest N.V. BESIX, spółka należąca do grupy BESIX, która działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii. Wśród największych inwestycji Grupy jest m.in. rozbudowa belgijskiego Portu Zeebrügge, portu Ras Laffan w Katarze, budowa nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie czy wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii.
Trwające prace
– Budowa drugiego nabrzeża T2 realizowana jest zgodnie z planem - informuje Michał Biernacki, inżynier projektu DCT. – Obecnie finalizowane są prace związane z kolejnymi odcinkami nabrzeża. Na placach składowych natomiast wykonywana jest podbudowa nawierzchni i układana jest kostka betonowa, która stanowi ostatnią warstwę nawierzchni. Trwają również prace nad ukończeniem placów montażowych dla suwnic.
Ostatecznie oba terminale będą miały roczną przepustowość na poziomie 3 mln TEU, a roczna przepustowość bocznicy kolejowej będzie wynosiła 780 tys. TEU przy czterech torach o całkowitej długości 2,5 km. Ich łączna powierzchnia osiągnie 76,2 ha, a nabrzeża będą miały po 650 m każde z głębokością do 16,5 m. Znajdzie się na nich 11 suwnic STS oraz 35 suwnic RTG.
Pierwsi klienci na koniec roku
Harmonogram zakłada, że prace zakończą się w II połowie roku. W tej sytuacji pierwsze statki mogłyby zawinąć do terminalu DCT2 już pod koniec 2016 roku. Obecnie do działającego terminalu, od 2011 roku wpływają kontenerowce klasy E o pojemności 15,4 tys. TEU należące do Maersk Line. W 2013 roku po raz pierwszy do nabrzeża DCT przycumował Maersk Mc-Kinney Møller, zbudowany w południowokoreańskiej stoczni i zwodowany w 2013 roku jako największy i najdłuższy kontenerowiec na świecie, zdolny przewieźć ładunek o pojemności ponad 18 000 TEU. DCT jest jedynym terminalem zdolnym przyjmować tak duże statki znajdującym się na wschód od duńskich cieśnin.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.