Zadowolonych z powstania Tunelu pod Martwą Wisłą jest wielu. Jednym z największych jest Port Gdańsk. W końcu droga leży w jego centrum i łączy lewo i prawobrzeżną jego część. Oznacza to, że teraz dogodne połączenie z zapleczem lądowym i główną siecią dróg oraz autostradą, dotyczy już wszystkich nabrzeży portowych.
Udział portu w budowie tunelu
Pomysł budowy tunelu powstał już w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych kiedy to Port Gdańsk podjął się opracowaniu koncepcji połączenia obu części portu i użyteczności takiej inwestycji z punktu widzenia prowadzonej działalności „okołoportowej”. Wtedy nie było wiadomo czy lepszy będzie tunel czy most. Wśród propozycji pojawiła się wtedy m.in. budowa mostu zwodzonego, obrotowego, ale także budowa tunelu metodą wykopu i drążoną. Inwestycja od początku miała być droga. Wtedy zwracano uwagę na to, że średnio się ona opłaca. Jednak przeładunki Portu Gdańsk stanowiły wtedy połowę obecnych.
Projekt został uruchomiony w 2011 roku przez władze miasta. Sam port był też ważnym łańcuchem w transporcie elementów do budowy tunelu. W październiku 2012 roku, na pokładzie statku "Deo Volente" do Portu Gdańsk przybyły najważniejsze elementy maszyny drążącej TBM (tunel boring machine) w tym ważący niemal 230 ton silnik maszyny zbudowanej specjalnie dla Gdańska w niemieckiej fabryce "Herrenknecht AG".
Pod koniec maja 2013 roku rozpoczęto wiercenie tunelu, a w 12 miesięcy później ogłoszono finał prac drążeniowych. Wreszcie 24 kwietnia 2016 roku nastąpiło uroczyste otwarcie podwodnej przeprawy drogowej, która skomunikowała obie części portu usytuowane po przeciwległych brzegach Martwej Wisły. Tym samym został oddany do użytku ostatni z elementów Trasy Słowackiego, która połączyła w Gdańsku port morski i port lotniczy.
Zmiany w komunikacji
Dynamika wzrostu gdańskiego portu, którego obroty w ciągu ostatniej dekady wzrosły o 60%, z roku na rok wpływa na coraz większą intensyfikację ruchu dowozowo-odwozowego na lądzie. W ubiegłym roku działalność portowa wygenerowała ruch blisko 346 tys. samochodów ciężarowych, podczas gdy w Gdańsku łączna liczba zarejestrowanych aut tak osobowych, jak i ciężarowych wynosiła niewiele ponad 300 tys. Wynika z tego, że przez gdański port w ciągu minionego roku przejeżdżało dziennie blisko tysiąc pojazdów. Od teraz gdańszczanie mogą zapomnieć o ich uciążliwym ruchu w centrum miasta. Z uwagi na otwarcie tunelu zostały one skierowane do nowej przeprawy.
Zmiana w komunikacji daje także obniżkę kosztów transportu ładunków do/z portu oraz poprawę jego warunków. To z pewnością da impuls aktywności gospodarczej „okołoportowej”.
Na poniższej mapie możecie zobaczyć jak teraz wygląda organizacja ruchu do/z portu. Link znajdziecie TU.Cały port łatwo dostępny
Dotąd atrybut łatwego transportu towarów do portu z głębi lądu autostradą A1, drogą ekspresową S7 czy Obwodnicą Południową Gdańska zarezerwowany był wyłącznie dla prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego oraz głębokowodnej części Portu Gdańsk. Z chwilą uruchomienia tunelu dogodne połączenie portu z zapleczem lądowym i główną siecią dróg oraz autostradą, dotyczy już wszystkich nabrzeży portowych.
To niezwykle ważne wydarzenie dla dalszego rozwoju portu. Trasa Sucharskiego i nowo zbudowany tunel daje możliwość dalszej rozbudowy portu na wodach Zatoki Gdańskiej, gdzie Trasa Sucharskiego będzie stanowić naturalną oś drogową prowadzącą do nowych terenów portowych.
Więcej na temat Tunelu pod Martwą Wisłą przeczytacie na naszym portalu:
Tablice zgasły w tunelu pod Martwą Wisłą. Czy będą częstsze zamknięcia?
Wystarczy zachwytów. Czy Tunel pod Martwą Wisłą się opłacił?
Samochody ruszyły pierwszym podwodnym tunelem drogowym w Polsce