Partner serwisu
Biznes i przemysł

Droga w sercu Portu Gdańsk. Czyli jak Tunel pod Martwą Wisłą łączy dwa brzegi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-05-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Zadowolonych z powstania Tunelu pod Martwą Wisłą jest wielu. Jednym z największych jest Port Gdańsk. W końcu droga leży w jego centrum i łączy lewo i prawobrzeżną jego część. Oznacza to, że teraz dogodne połączenie z zapleczem lądowym i główną siecią dróg oraz autostradą, dotyczy już wszystkich nabrzeży portowych.

Udział portu w budowie tunelu

Pomysł budowy tunelu powstał już w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych kiedy to Port Gdańsk podjął się opracowaniu koncepcji połączenia obu części portu i użyteczności takiej inwestycji z punktu widzenia prowadzonej działalności „okołoportowej”. Wtedy nie było wiadomo czy lepszy będzie tunel czy most. Wśród propozycji pojawiła się wtedy m.in. budowa mostu zwodzonego, obrotowego, ale także budowa tunelu metodą wykopu i drążoną. Inwestycja od początku miała być droga. Wtedy zwracano uwagę na to, że średnio się ona opłaca. Jednak przeładunki Portu Gdańsk stanowiły wtedy połowę obecnych.

Projekt został uruchomiony w 2011 roku przez władze miasta. Sam port był też ważnym łańcuchem w transporcie elementów do budowy tunelu. W październiku 2012 roku, na pokładzie statku "Deo Volente" do Portu Gdańsk przybyły najważniejsze elementy maszyny drążącej TBM (tunel boring machine) w tym ważący niemal 230 ton silnik maszyny zbudowanej specjalnie dla Gdańska w niemieckiej fabryce "Herrenknecht AG".

Pod koniec maja 2013 roku rozpoczęto wiercenie tunelu, a w 12 miesięcy później ogłoszono finał prac drążeniowych. Wreszcie 24 kwietnia 2016 roku nastąpiło uroczyste otwarcie podwodnej przeprawy drogowej, która skomunikowała obie części portu usytuowane po przeciwległych brzegach Martwej Wisły. Tym samym został oddany do użytku ostatni z elementów Trasy Słowackiego, która połączyła w Gdańsku port morski i port lotniczy.

Zmiany w komunikacji

Dynamika wzrostu gdańskiego portu, którego obroty w ciągu ostatniej dekady wzrosły o 60%, z roku na rok wpływa na coraz większą intensyfikację ruchu dowozowo-odwozowego na lądzie. W ubiegłym roku działalność portowa wygenerowała ruch blisko 346 tys. samochodów ciężarowych, podczas gdy w Gdańsku łączna liczba zarejestrowanych aut tak osobowych, jak i ciężarowych wynosiła niewiele ponad 300 tys. Wynika z tego, że przez gdański port w ciągu minionego roku przejeżdżało dziennie blisko tysiąc pojazdów. Od teraz gdańszczanie mogą zapomnieć o ich uciążliwym ruchu w centrum miasta. Z uwagi na otwarcie tunelu zostały one skierowane do nowej przeprawy.

Zmiana w komunikacji daje także obniżkę kosztów transportu ładunków do/z portu oraz poprawę jego warunków. To z pewnością da impuls aktywności gospodarczej „okołoportowej”. Na poniższej mapie możecie zobaczyć jak teraz wygląda organizacja ruchu do/z portu. Link znajdziecie TU.

 

Cały port łatwo dostępny

Dotąd atrybut łatwego transportu towarów do portu z głębi lądu autostradą A1, drogą ekspresową S7 czy Obwodnicą Południową Gdańska zarezerwowany był wyłącznie dla prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego oraz głębokowodnej części Portu Gdańsk. Z chwilą uruchomienia tunelu dogodne połączenie portu z zapleczem lądowym i główną siecią dróg oraz autostradą, dotyczy już wszystkich nabrzeży portowych.

To niezwykle ważne wydarzenie dla dalszego rozwoju portu. Trasa Sucharskiego i nowo zbudowany tunel daje możliwość dalszej rozbudowy portu na wodach Zatoki Gdańskiej, gdzie Trasa Sucharskiego będzie stanowić naturalną oś drogową prowadzącą do nowych terenów portowych.

Więcej na temat Tunelu pod Martwą Wisłą przeczytacie na naszym portalu:
Tablice zgasły w tunelu pod Martwą Wisłą. Czy będą częstsze zamknięcia?
Wystarczy zachwytów. Czy Tunel pod Martwą Wisłą się opłacił?
Samochody ruszyły pierwszym podwodnym tunelem drogowym w Polsce

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Samorządy: Świnna Poręba to nadal plac budowy

Biznes i przemysł

Samorządy: Świnna Poręba to nadal plac budowy

Leonard Dolecki 27 lipca 2017

Polska i Czechy wzmacniają współpracę infrastrukturalną

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Jest przetarg na rozbudowę Nabrzeża Węglowego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2023

CMA CGM: Pierwsze zawinięcie do Gdańska w ramach nowego serwisu oceanicznego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Samorządy: Świnna Poręba to nadal plac budowy

Biznes i przemysł

Samorządy: Świnna Poręba to nadal plac budowy

Leonard Dolecki 27 lipca 2017

Polska i Czechy wzmacniają współpracę infrastrukturalną

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5