Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk odwiedził Port Gdańsk. Podczas spotkania przedstawił on plan rozwoju portu. Obejmuje on m.in. rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, czyli utworzenie Portu Centralnego. W planach jest także budowa nowego terminalu Ro-Ro w Porcie Zewnętrznym.
Jak zaznacza prezes
Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke – takie inwestycje to odpowiedź na coraz szybszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej, w której rola Portu Gdańsk, zwłaszcza w zakresie obsługi rynku Europy Środkowo-Wschodniej, rośnie.
Port Centralny
Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie w porcie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk. Port Centralny ma również stanowić bazę infrastrukturalną, która pozwoli na dalszy rozwój funkcji dystrybucyjnych portu dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Przewiduje powstanie terminali wyposażonych w zaplecze magazynowo-składowe z dostępem do nowoczesnej infrastruktury lądowej, czyli dróg i torów kolejowych zapewniających pełną przepustowość do i z portów oparciu o główną oś połączeń lądowych Polski.
Jak podkreślał Minister Gróbarczyk, inwestycja będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego, w opinii Ministra, jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe.
Nowy terminal
Drugim, planowanym przedsięwzięciem jest budowa nowoczesnego terminalu do obsługi ładunków tocznych. Jest ona związana ze wzrostem znaczenia Gdańska w obsłudze rynku motoryzacyjnego.
Terminal ma powstaćw bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT. Inwestycja wpisuje się także w plany miejskie dotyczące rozbudowy komunikacji drogowej do tej części portu. Projekt miejski przewiduje poprowadzenie ruchu lądowego tak, aby ominąć dzielnice mieszkaniowe.
Oba projekty znalazły pełną akceptację Ministra i zostały uznane jako niezbędne dla dalszego zwiększania roli portu. ZMPG uzyskał zielone światło na rozpoczęcie prac projektowych nad inwestycjami oraz na rozmowy z władzami miasta. Decyzje w zakresie miejskiej rozbudowy infrastruktury drogowej będą dla tych projektów kluczowe.