Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Unimot wprowadzi paliwo HVO na 100 stacjach paliw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Unimot wprowadzi paliwo HVO na 100 stacjach paliw
fot. Unimot
Największy niezależny importer paliw w Polsce wprowadził w maju do oferty nowy produkt na pierwszej stacji paliw w ramach sieci AVIA. Choć paliwo HVO jest na razie znacznie droższe niż olej napędowy, umożliwia radykalną redukcję emisji CO2 w ujęciu netto. Docelowo Unimot chce oferować HVO generacji na stu stacjach paliw.

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej od lat jest coraz bardziej restrykcyjna. Zgodnie z kontrowersyjnym pakietem Fit for 55 emisje CO2 powinny zostać obniżone o 55% w porównaniu z 1990 rokiem już w perspektywie 2030 roku. Choć zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym wejdzie w życie w roku 2035, transformacja energetyczna transportu drogowego na miejsce już dziś. Presję w tym kierunku stwarzają wdrożenie dyrektywy CSRD, czy też system ratingów ESG.

Jednocześnie elektromobilność znajduje się wciąż na relatywnie wczesnym etapie rozwoju. Pojazdy elektryczne nadal cechuje relatywnie wysoka cena i ograniczony zasięg, problematyczne pozostają także żywotność baterii litowo-jonowych. Z kolei dostępne obecnie metody pozyskiwania wodoru są nieekonomiczne. Dlatego jako najbardziej racjonalna ścieżka dekarbonizacji transportu drogowego jawi się sukcesywne uzupełnianie benzyn silnikowych i oleju napędowego przez biopaliwa.

Jednym z nich jest paliwo HVO, które powstaje poprzez hydrokraking lub uwodornienie olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych. Co istotne, technologia produkcji paliwa HVO wpisuje się w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego, ponieważ surowcem mogą być także przepracowane oleje spożywcze. W procesach produkcyjnych, które odbywają się w warunkach wysokiej temperatury i ciśnienia, oprócz wskazanych surowców wykorzystuje się wodór i katalizatory. Paliwo HVO może być stosowane w silnikach Diesla jako zamiennik oleju napędowego, zapewniając redukcję emisji CO2 w ujęciu netto o 94%.

Dotychczas na stacjach paliw w Polsce biopaliwa były obecne tylko w formie dodatków w składzie paliw konwencjonalnych. Jednak ów stan rzeczy niedawno uległ zmianie. Jako pierwszy na polski rynku paliwo składające się w 100% z hydrorafinowanego oleju roślinnego wprowadził Unimot, największy w kraju niezależny importer paliw. Jest ono oferowane od maja na stacji paliw AVIA w Myszęcinie na drodze krajowej nr 92 nieopodal Świebodzina w województwie lubuskim. Docelowo spółka zamierza wprowadzić paliwo HVO na 100 stacjach paliw.

Czy paliwo HVO w dającej się przewidzieć przyszłości zawojuje polski rynek? Wszystko wskazuje na to, że nie. Po pierwsze, skala jego produkcji jest wciąż niewielka, choć inwestycje w tym obszarze realizuje ORLEN, który uruchomił już odpowiednie instalacje w Czechach i już wkrótce odda do użytku kompleks produkcji HVO w Płocku. Po drugie, barierą w dostępie do paliwa nowej generacji jest jego cena, znacząco wyższa niż ma to miejsce w przypadku oleju napędowego. Jak bowiem informuje portal Auto Świat, w dniu 5 czerwca kosztowało ono aż 8,99 zł za litr przy 6,14 zł za litr w przypadku oleju napędowego.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ORLEN rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Biznes i przemysł

ORLEN rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2024

Powstanie wielkoskalowy magazyn energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Unimot przymierza się do rozbudowy bazy paliwowej w Gdańsku

Biznes i przemysł

Grupa paliwowa Unimot kupuje kolejową spółkę

Drogi i autostrady

Grupa paliwowa Unimot kupuje kolejową spółkę

Jakub Madrjas 16 listopada 2022

Zobacz również:

ORLEN rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Biznes i przemysł

ORLEN rozwija aktywa wydobywcze w Norwegii

Mikołaj Kobryński 07 czerwca 2024

Powstanie wielkoskalowy magazyn energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Unimot przymierza się do rozbudowy bazy paliwowej w Gdańsku

Biznes i przemysł

Grupa paliwowa Unimot kupuje kolejową spółkę

Drogi i autostrady

Grupa paliwowa Unimot kupuje kolejową spółkę

Jakub Madrjas 16 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5