GDDKiA podpisała umowę na realizację I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13. Drogę o długości 4,2 km wybuduje Budimex. Wartość zawartej umowy to około 89,5 mln złotych. Inwestycja powinna zostać oddana do ruchu przed końcem 2023 roku.
Wykonawca ma za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Jest już wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ciągu najbliższych dwóch tygodni zostanie przekazany plac budowy i wykonawca będzie mógł ruszyć z robotami.
Podział obwodnicy na odcinki
Obwodnicę Przecławia i Warzymic, o długości ok. 6,5 km, pierwotnie miała zaprojektować i wybudować firma Energopol Szczecin. Wykonawca opracował dokumentację i uzyskał decyzję ZRID. Prace budowlane nie zostały jednak rozpoczęte, co w grudniu 2019 roku spowodowało odstąpienie przez GDDKiA od umowy z tą firmą.
W międzyczasie zaszła konieczność dokonania zmian w pierwotnym projekcie w obszarze węzła Szczecin Zachód. Wynikało to z ujęcia w rządowym Programie budowy 100 obwodnic obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz zaawansowanymi pracami przygotowawczymi dotyczącymi budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. W efekcie realizację obwodnicy Przecławia i Warzymic podzielono na dwa etapy.
Etap I - od ronda Hakena do przecięcia z obecną DK13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne (długość 4,2 km) - podpisaliśmy umowę na realizację.
Etap II - od Siadła Górnego do węzła Szczecin Zachód (długość 2,3 km) - trwa aktualizacja dokumentacji projektowej (umowa podpisana w grudniu 2020 r.).
Obwodnica ominie Przecław i Warzymice
I etap obwodnicy będzie się rozpoczynał od ronda Hakena na granicy Szczecina i kończył na przecięciu z obecną DK-13 w rejonie skrzyżowania do miejscowości Siadło Górne. Na drodze powiatowej między Przecławiem a Ustowem powstanie węzeł drogowy Przecław. Droga na południe od miejscowości Przecław włączy się w obecny przebieg DK-13.
Ten fragment obwodnicy umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Przecław i Warzymice, dzięki czemu skończą się zatory drogowe na obecnym przebiegu DK-13. Będzie to dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.