Olsztyński oddział GDDKiA zawarł kontrakt na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy. Zadanie powierzono firmie Budimex. Umowa opiewa na 204 mln zł.
Chodzi o odcinek ekspresowej piątki, który docelowo przyczyni się do połączenia autostrady A1 z drogą ekspresową S7. Zgodnie z zawartym kontraktem odcinek Ornowo – Wirwajdy powinien być gotowy w 2023 roku.
Zlecony do realizacji fragment ekspresowej piątki liczy 5 km. W ramach zadania, oprócz głównego ciągu trasy ekspresowej z dwiema jezdniami po da pasy ruchu powstać mają dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych oraz drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5.
Wybudowany zostanie węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt.
– Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy to łącznik między drogami krajowymi 15 i 16. Będzie stanowił południową obwodnicę Ostródy. Ten stosunkowo krótki odcinek zasadniczo zmieni układ drogowy w tej części woj. warmińsko-mazurskiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca zadania ma możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. W takim wypadku musi w ciągu 5 miesięcy złożyć wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca może także wykonywać zadanie bez optymalizacji projektu, na podstawie decyzji ZRID, którą otrzymaliśmy w grudniu 2019 r. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020 – 2023.
Pierwszy krok do połączenia A1 z S7Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) – Ostróda (S7). Stanowić będzie element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin – Piła – Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz – Grudziądz – Ostróda, S7 Ostróda – Olsztynek, S51 Olsztynek – Olsztyn, S16 Olsztyn – Ełk oraz S61 Ełk – Budzisko.
Opracowujemy studium korytarzowe
13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim dojdzie do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Prace rozpoczęły się od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku.
Jak stwierdza inwestor, wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².
Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.