W środę 28 sierpnia Budimex wspólnie z inwestorem UM Białegostoku oficjalnie otworzyli zachodnią obwodnicę centrum stolicy Podlasia – Trasę Niepodległości. Przebudowane aleje Niepodległości i Paderewskiego są teraz dwujezdniowymi ulicami przebiegającymi w wykopie, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Przy trasie powstały dwupasmowe ścieżki rowerowe i nowe chodniki.
Budimex SA rozpoczął prace pod koniec 2016 r. Przez ten czas realizował zadania na głównych arteriach oraz przy przebudowie infrastruktury technicznej. W sumie lider budownictwa w Polsce wybudował przy tej inwestycji 7,3 km trasy głównej.
Firma działała także na drogach krzyżujących się z oboma alejami. W sumie było ich aż 8, a każda, z wyłączeniem ul. Magnoliowej, została skomunikowana z główną ulicą drogą serwisową ze skrzyżowaniem okrężnym. – Trasa Niepodległości to strategiczna inwestycja dla Białegostoku. Zapewni wygodny przejazd między odległymi osiedlami bez konieczności wjazdu do centrum miasta – mówi Artur Popko, dyrektor Budownictwa i wiceprezes Budimex SA.
Wiadukty, tunele, ronda
Prace prowadzone były w dwóch etapach. Etap II, obejmujący Aleję Niepodległości oraz przyległe do niej drogi, zaowocował powstaniem 5 wiaduktów drogowych, które są elementami rond, a także 4 kładek pieszo-rowerowych, zlokalizowanych przy Rondzie Armii Krajowej i Rondzie Wrocławska. Kierowy przejadą tędy także dwoma tunelami drogowymi – przy Rondzie Popiełuszki i Rondzie Hetmańska.
Z kolei III etap inwestycji obejmował przebudowę Alei Paderewskiego. Do obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy tym odcinku należą m.in. tunel pod torami PKP, czy wiadukty drogowe, w tym jeden nad bocznicą kolejową. Podobnie jak w przypadku Alei Niepodległości, drogi uzupełnione są o ścieżki rowerowe i chodniki, które przebiegają w poziomie terenu.
Inwestycja w liczbach
O skali inwestycji, jaką wykonał Budimex SA dla Białegostoku mówią liczby dotyczące ilościowego zakresu prac. W obu etapach budowy Trasy Niepodległości wykonawca wykopał 975 tys. m3 ziemi oraz zużył 197 tys. m3 gruntu do stworzenia niezbędnych nasypów. Przy robotach, do samej podbudowy użyto 285 tys. m2 kruszywa łamanego i 193 tys. m2 betonu asfaltowego. Wrażenie robią także prace zbrojeniowe, do których wykorzystano 5 mln 202 tys. kg materiału. – Roboty branżowe z kolei przedstawiają się w kilometrach. Przy Trasie Niepodległości stworzyliśmy lub przebudowaliśmy 11,2 km sieci wodociągowej, ponad 36 km kanalizacji deszczowej, prawie 44 km sieci kablowej oświetlenia oraz 19,1 km sieci energetycznej – mówi Artur Popko.
Trasa Niepodległości w Białymstoku stanowić będzie zachodnią obwodnicę, która pozwoli na szybki i komfortowy objazd miasta.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.