88 mln zł – tyle pochłonie sam etap przygotowawczy budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Koszt całej inwestycji poznamy po opracowaniu dokumentacji projektowej i wyborze wariantu trasy. Realizacja obwodnicy na ten moment jest natomiast planowana na 2035 rok.
Temat został podjęty przez posła Jarosława Krajewskiego, który złożył interpelację w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Warszawy do Ministerstwa Infrastruktury, uważając, że „dziś powodem do wstydu jest fakt, że Warszawa jako stolica Polski nie posiada nawet jednej pełnej bezkolizyjnej obwodnicy”. Zaznaczył przy tym, iż dalszy brak obwodnic przyczyni się do spowolnienia możliwości rozwojowych Warszawy i ograniczy możliwość szybkiej poprawy jakości życia mieszkańców w zakresie komunikacji.
W związku z tym, poseł skierował do resortu zapytania m.in. o planowany termin realizacji inwestycji i ewentualne alternatywne do tunelowania rozwiązania realizacyjne.
WOW za 10 lat
Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w resorcie Stanisław Bukowiec, informując, że obecnie zakładane lata realizacji odcinka drogi ekspresowej S17 Drewnica – Warszawa Wschód, czyli Wschodniej Obwodnicy Warszawy to 2032-2035.
– Przyjęty harmonogram wynika z założeń podpisanego przez Ministra Infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji umożliwiającego rozpoczęcie na nowo procesu przygotowawczego do przedmiotowej inwestycji poprzez zapewnienie finansowania na ten etap prac. Obecnie szacunkowy łączny koszt inwestycji dla procesu przygotowawczego to ok. 88 mln zł. Ostateczny łączny koszt inwestycji będzie znany po opracowaniu dokumentacji projektowej i wyborze wariantu – objaśnił.
Wiceminister przypomniał też, że
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już postępowanie przetargowe na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jak wskazuje opis przedmiotu zamówienia, wariantowanie trasy obejmie minimum trzy warianty inwestycyjne w tym: wariant zbliżony do tzw. wariantu czerwonego trasy z poprzedniej dokumentacji (o parametrach zgodnych z aktualnymi przepisami); wariant zbliżony do tzw. wariantu zielonego trasy z poprzedniej dokumentacji (o parametrach zgodnych z aktualnymi przepisami) oraz wariant będący najkrótszym technicznie możliwym połączeniem węzła Drewnica z węzłem Warszawa Wschód.
– Każdy z wariantów będzie przy tym analizowany w scenariuszach z odcinkami tunelowymi, zzastosowaniem różnych technologii i optymalizacji wykonania tuneli oraz wariantowania przekroju drogi w tunelach – dodał Bukowiec.
Nowe otwarcie ma spełnić oczekiwania
W odniesieniu do kwestii związanej z proponowanymi przez GDDKiA rozwiązaniami na newralgicznych odcinkach wschodniej obwodnicy Warszawy w trakcie budowy wiceminister zauważył też, że obecnie zadanie inwestycyjne znajduje się na wczesnym etapie prac przygotowawczych. W związku z tym, aktualny etap jest zbyt wczesny, by przesądzać o takich rozwiązaniach niemniej ograniczenie potencjalnych utrudnień w ruchu na drogach składających się na układ komunikacyjny projektowanej trasy stanowi zawsze istotną kwestię dla GDDKiA i wykonawców prac.
–Podkreślam, że przyjęte przez Ministerstwo Infrastruktury założenia dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy stanowią nowe otwarcie dla tej inwestycji oczekiwanej przez wszystkich użytkowników dróg. Zakładany harmonogram prac przygotowawczych uwzględnia przy tym realne podejście do terminu poszczególnych etapów prac – kontynuował Stanisław Bukowiec.
Bukowiec wskazał też, że harmonogramy realizacji inwestycji mogą ulec zmianie wskutek nieprzewidzianych okoliczności czy ewentualnych odwołań składanych od wydawanych decyzji administracyjnych jak w przypadku DŚU czy ZRID. Na koniec jednak wiceminister zapewnił, że realizacja Wschodniej Obwodnicy Warszawy nie może odbyć się bez głosu bezpośrednio zainteresowanych.
– W tym kontekście w trakcie realizacji umowy na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego odbędą się spotkania informacyjne. Organizacja spotkań informacyjnych stanowi sprawdzoną od lat praktykę, która umożliwia poszukiwanie rozwiązań akceptowalnych społecznie oraz zapewnienie odpowiedniej współpracy, transparentności i dobrej komunikacji w procesie przygotowania inwestycji. Udział społeczny będzie również zagwarantowany w ramach przewidzianych przepisami obowiązującego prawa formalnych konsultacji społecznych, które rozpoczną się na etapie postępowania administracyjnego, tj. postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, prowadzonego przez właściwego Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska – zakończył.