Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wyznaczył nowy termin wydania decyzji środowiskowej dla budowy drugiego etapu obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego. Zgodnie z decyzją szefa RDOŚ, poznamy ją najwcześniej 30 września br.
Drugi etap obwodnicy w tym przypadku oznacza dobudowę drugiej jezdni do istniejącej już drogi, tak aby stała się ona trasą ekspresową. Sama droga obwodowa dla Międzyrzeca Podlaskiego jest częścią budowy trasy S19 na północ od Lubartowa do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego.
Postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej dla tej trasy zostało wszczęte 12 kwietnia br. Inwestycja dotycząca realizacji S19 Lubartów – granica województwa została podzielona na trzy części, z których każda obejmuje po dwa odcinki.
Część 1:
- odcinek 1: granica województwa lubelskiego – Międzyrzec Podlaski (do węzła „Międzyrzec Podlaski Północ”), długość: 10,656 km,
- odcinek 2: II Etap obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, długość: 6,633 km.
Część 2:
- odcinek 3: Międzyrzec Podlaski (koniec obwodnicy) – Radzyń Podlaski (węzeł „Radzyń Podlaski Północ”, z węzłem), długość: 22,192 km,
- odcinek 4: Radzyń Podlaski – Kock (początek obwodnicy), długość: 18,277 km.
Część 3:
- odcinek 5: II Etap obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej, długość: 7,874 km,
- odcinek 6: koniec obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej – węzeł „Lubartów Północ” (bez węzła), długość: 15,740 km.
Całość to ponad 81 km drogi ekspresowej. Jest to trasa biegnąca na północ od Lublina leżąca w ciągu Via Carpatia.
W grudniu 2017 roku lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowy w ramach przetarg u na wykonanie dokumentacji projektowej w stadium koncepcji programowej oraz dokumentów przetargowych dla tej trasy. Zgodnie z nimi za pierwszą część odpowiada Transprojekt–Warszawa (2,988 mln zł), za drugą – konsorcjum STI Polska, PPprojetk i STepsrl (4,956 mln zł), a za trzecią – Transprojekt Gdanski (3,358 mln zł).
Zgodnie z zapisami kontraktowymi wykonawcy mają 23 miesiące, od dnia podpisania umowy, na zrealizowanie koncepcji programowej kolejne dwa na dokumentację przetargową i dziesięć miesięcy na realizację obowiązków w trakcie przetargu na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych w trybie projektuj i buduj.
Obecnie trwa również postępowanie o uzyskanie decyzji środowiskowej dla II etapu obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej. Zostało ono wszczęte 23 maja br. Należy jednak zaznaczyć, że budowy drugich etapów obwodnicy zawartych w realizacji S19 Lubartów – granica województwa są zadaniami prostszymi niż pozostałe, ponieważ nie przewidują budowy drogi od podstaw. Dlatego na rozpoczęcie postępowań związanych z decyzjami środowiskowymi dla pozostałych części będziemy musieli jeszcze poczekać.