fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0Dawny prom Radoszyce – Ciechanów
W ostatnich latach na terenie województwa dolnośląskiego zrealizowano dwie duże inwestycje mostowe, które pozwoliły wyłączyć z eksploatacji promy rzeczne. Jedna z nich dotyczyła przeprawy na drodze wojewódzkiej, druga – na istotnej również w ruchu regionalnym drodze powiatowej. DSDiK nie wskazuje obecnie potrzeby przeprowadzenia innych, podobnych działań.
Ponad pięć lat temu, w październiku 2013 r., w swój ostatni rejs wypłynął prom rzeczny na Odrze łączący Brzeg Dolny z Głoską. Budowa mostu, który zastąpił niepewną przeprawę, była jedną z najważniejszych inwestycji drogowych tej części Dolnego Śląska. Obiekt, który został nazwany Mostem Wolności – 4 Czerwca, kosztował ok. 160 mln zł i był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Prom to wieczna ruletka: którego dnia wypłynie, a którego nie?
Przeprawa promowa w Brzegu funkcjonowała najprawdopodobniej aż przez cztery stulecia, ale zastąpienie jej mostem stanowiło olbrzymią poprawę jakości lokalnej infrastruktury. – Prom to była wieczna ruletka. Nigdy nie wiedziałeś, czy danego dnia dotrzesz do pracy. Wszystko zależało od pogody. Jeśli wody było zbyt wiele, prom nie pływał przez kilka dni. Albo w drugą stronę – jeśli było zbyt płytko, też nie dało się z niego korzystać – opisywał w 2013 r. mieszkaniec Głoski Stanisław Dzwoniarski cytowany przez „Gazetę Wrocławską”. Dużym utrudnieniem dla mieszkańców była także częstotliwość kursów: prom odbijał od brzegu tylko raz na godzinę.
Nowy most został połączony drogowo m.in. z DW-341 Lubiąż – Brzeg Dolny – Pęgów, ale ma on przede wszystkim znaczenie lokalne. – DSDIK nie zarządzało przeprawą promową w Brzegu Dolnym. Według naszej wiedzy przeprawa była w ciągu drogi powiatowej powiatu wołowskiego – mówi Leszek Loch, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Prom nie kursuje już także w Radoszycach
Wojewódzki zarządca infrastruktury drogowej nie jest obecnie armatorem żadnej przeprawy promowej ani nie zarządza żadną taką przeprawą, zlecając usługi przewozowe podmiotowi zewnętrznemu. Dyrektor DSDiK pytany o ewentualne plany budowy mostów w miejscach, w których obecnie nie ma żadnych przepraw, nie wskazuje żadnych konkretnych inwestycji. Nie mówi też o potrzebie powstania nowych połączeń przez rzeki.
Przypomnijmy, że w 2012 r. przestała funkcjonować inna przeprawa promowa przez Odrę na jej odcinku leżącym w województwie dolnośląskim – w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323 pomiędzy miejscowościami Ciechanów i Radoszyce. Również i ona zastąpiona została stałym mostem. Nowy odcinek DW-323 wraz z samą przeprawą przez rzekę ma ok. 2 km dugości. Inwestycja była warta ok. 55 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.