Partner serwisu
Drogi i autostrady

Podlaskie: Prom na Biebrzy działa dzięki... wsparciu parku narodowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Podlaskie: Prom na Biebrzy działa dzięki... wsparciu parku narodowego
fot. Sylwester Górski, lic. CC BY-SA 4.0Mocarze. Po prawej stronie droga prowadząca do promu
Mała przeprawa promowa na Biebrzy została otwarta dzięki wsparciu Biebrzańskiego Parku Narodowego. Prom pływa późnym latem, kiedy rolnicy koszą łąki i zwożą promem siano. Jednostka pływająca powstała na bazie sprzętu wojskowego.

Choć większość przepraw promowych, które opisujemy na naszych łamach, jest organizowana przez zarządców dróg, są w Polsce miejsca, w których żegluga śródlądowa odbywa się dzięki zaangażowaniu podmiotów niekojarzonych w ogóle z infrastrukturą komunikacyjną. Tak jest np. w Mocarzach – wsi w województwie podlaskim, w powiecie łomżyńskim, w gminie Jedwabne. Niewielki prom funkcjonował tam do roku 2005 i ze względu na swój stan techniczny został zezłomowany. W przywróceniu przeprawy pomógł... Biebrzański Park Narodowy.

Bez promu nie byłoby wykaszania łąk, które tworzą unikalny ekosystem

– Celem Parku jest m.in. utrzymanie nieleśmych ekosystemów łąkowych, aby nie zarastały. Dlatego zależy nam, by rolnicy wykaszali swoje i parkowe łąki – mówi Andrzej Grygoruk, dyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego. Dodaje, że ok. 40 proc. gruntów w Parku to tereny prywatne. Wykaszane łąki należące do rolników, o ile będą wiosną zalewane, są zaś nie tylko miejscem odpoczynku ptaków przelotowych, ale i ostoją lęgową ponad 180 gatunków ptaków, w tym ginących wodno-błotnycht, Tymczasem brak przeprawy praktycznie odciął rolników od łąk znajdujących się po drugiej stronie Biebrzy.

– Park pomógł więc połączyć dwa zestawy promu kupione z wojska i przystosować tak, aby prom przeszedł badania techniczne i mógł być zarejestrowany – opowiada nasz rozmówca. Podkręśla, że środki na ten cel pochodziły nie tylko ze sprzedaży starego promu i wsparcia otrzymanego z gminy Jedwabne, ale i ze zbiórki zorganizowanej wśród mieszkańców Mocarzy, którzy włożyli winwestychę także swoją pracę. Przeprawa została otwarta ponownie w 2008 r. – Prom działa do dziś, a jego obsługą zajmują się mieszkańcy wsi – mówi przedstawiciel BdPN.

Przeprawiane są głównie maszyny rolnicze

Podstawowym zadaniem promu jest więc przeprawienie na drugą stronę Biebrzy ciągników rolniczych w dni koszenia i późniejszy powrót do Mocarzy. – Prom nie przewozi pasażerów, bo po drugiej stronie nie ma udostępnionych szlaków turystycznych – zauważa Andrzej Grygoruk. Wpływa to istotnie na harmonogram kursów.

Prom używany jest bowiem późnym latem, kiedy łąki nadają się do koszenia. – Przeprawa jest bezpłatna, chyba że korzystają z niej rolnicy z innych wsi. Wówczas decyduje o tym sołtys i zbiera pieniądze na ewentualne naprawy i remont – tłumaczy dyrektor BbPN. Żegluga śródlądowa w Mocarzach istnieje najprawdopodobniej od 1978 r. Po otwarciu przeprawy w 2008 r. konieczne było jeszcze jednokrotne wymienienie jednostki pływającej, co nastąpiło w 2013 r.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie: Prom, którego musieli szukać paralotniarze

Drogi i autostrady

Podlaskie: Prom, którego musieli szukać paralotniarze

Kasper Fiszer 09 maja 2020

Podlaskie: Archaiczny prom ręczny na Biebrzy

Drogi i autostrady

Wiekopolska: W marcu ruszy nowy prom rzeczny w Dębnie

Drogi i autostrady

Łódzkie: Koniec promu na Warcie w Księżych Młynach

Drogi i autostrady

Wołów: Prom sprzedany, Zarząd Dróg Powiatowych do likwidacji

Drogi i autostrady

Dolnośląskie: Mostów na drogach wojewódzkich nie brakuje

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Podlaskie: Prom, którego musieli szukać paralotniarze

Drogi i autostrady

Podlaskie: Prom, którego musieli szukać paralotniarze

Kasper Fiszer 09 maja 2020

Podlaskie: Archaiczny prom ręczny na Biebrzy

Drogi i autostrady

Wiekopolska: W marcu ruszy nowy prom rzeczny w Dębnie

Drogi i autostrady

Łódzkie: Koniec promu na Warcie w Księżych Młynach

Drogi i autostrady

Wołów: Prom sprzedany, Zarząd Dróg Powiatowych do likwidacji

Drogi i autostrady

Dolnośląskie: Mostów na drogach wojewódzkich nie brakuje

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5